PERKEMBANGAN PERADABAN DAN FAKTORFAKTOR JATUH BANGUN SESEBUAH PERADABAN
Perkembangan Peradaban Dan Faktor-Faktor Jatuh Bangun Sesebuah Peradaban
Teori Alunan ( Rhythmic Theory )
Teori ini dikemukakan sang Akbar S. Ahmed, seseorang bekas menteri di Pakistan dan bekas Profesor di beberapa universiti ternama misalnya Universiti Cambridge, Universiti London serta dia pula merupakan bekas Profesor Tamu pada Universiti Princeton serta Harvard. Menurut dia, sejarah peradaban insan boleh ditinjau sebagai satu alunan yg menaik dan menurun, bukannya berkembang melalui peringkat permulaan, kemuncak dan kemerosotan. Alunan secara kontinum serta pola misalnya ini akan berterusan berdasarkan masa ke semasa atau berdasarkan satu generasi ke generasi yang lain.
Akbar S. Ahmed melihat konsep peradaban itu lebih luas, bukan sekadar sebuah kerajaan serta empayar, namun peradaban ( Islam yang dikajinya ) boleh berkembang pada mana-mana sahaja menurut masa ke semasa. Meskipun sesebuah kerajaan mengalami kegemilangan serta kemerosotan, malah terdapat yang merosot dan tidak ada lagi, namun akan terdapat peradaban baru yang akan bangkit. Menurutnya, Delhi diambilalih oleh orang Muslim dalam tahun 1192 sang Muhammad Ghori, Baghdad nir usang lalu direbut sang orang Mongol. Orang Islam menguasai Konstantinopole pada tahun 1453 dan menamakan kota itu sebagai Istanbul yang bermaksud kota Islam, tetapi dalam tahun 1492, Islam kehilangan Granada yg lalu sebagai kota Kristian. Pendek istilah, Islam mengalami kemunduran pada suatu tempat, namun hayati balik pada loka lain; Islam lesu di loka tertentu, namun berkembang pesat di tempat lain.
Teori yang diutarakan sang Akbar S. Ahmed ini diterima dan diperkembangkan lagi sang Profesor Hashim Musa berdasarkan Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Asas-asas teori Akbar S. Ahmed diperkukuhkan sang Hashim Musa yang memfokuskan kajiannya terhadap peradaban Melayu Islam. Kedua-2 sarjana ini memiliki pendapat yang sama dalam usaha merungkai penafsiran sarjana Barat yg beranggapan bahawa pola pembinaan serta kejatuhan peradaban Islam adalah sama seperti yang berlaku terhadap tamadun lain di global. Kedua-duanya mengemukakan pola alunan naik turun peradaban menurut insiden-peristiwa penting serta genting yg merentasi tempoh masa tertentu.
Akbar S. Ahmed menelusuri kronologi peradaban Islam dari tahun 853 Sebelum Masihi ( semenjak sebutan Arab ditemukan) sebagai akibatnya 1986 ( Undang-undang Tentera dimansuhkan di Pakistan dan Pembunuhan Profesor Ismail al-Faruki serta isterinya dibunuh pada Amerika Syarikat. Hashim Musa pula menjejaki perkembangan peradaban Islam bermula menurut tahun 610 Masihi ( wahyu pertama diturunkan ) sehingga tahun 1999 ( perebutan kekuasaan tentera di Pakistan dan parti pemerintahan Islam berkuasa di Pakistan ). Hashim Musa juga memperturunkan detik-dtk utama dalam formasi sejarah kebangkitan serta kecundangan dan naik turunnya peradaban Melayu Islam pada Alam Melayu yang bermula dalam tahun 840 Masihi ( Penabalan Sultan Perlak 1 ) hingga tahun 1999 ( Abdul Rahman Wahid menjadi Presiden Indonesia ).
Dalam bisnis menghuraikan teorinya, Akbar S. Ahmed memakai konsep ideal Muslim. Konsep ini membawa maksud bahawa perilaku serta tindak-tanduk masyarakat Islam perlu mencontohi amalan Nabi Muhammad s.A.W. Dan para sahabat baginda, jika ingin mengembalikan kegemilangan peradaban mereka. Akbar S. Ahmed memperturunkan 2 buah hadis bagi mengukuhkan hujahnya iaitu “ Yang terbaik daripada kalangan umatku merupakan generasiku kemudian mereka yg mengikutinya serta yang mengikuti setelah itu”. Begitu pula menggunakan hadis yang berbunyi “ Para sahabatku itu ibarat bintang kejora. Bilamana kamu meneladani salah seorang di antara mereka, maka kamu memperoleh tuntutan yang benar”. Justeru Akbar S. Ahmed menegaskan
“ The farther from the ideal, the greater the tension in society”
Penegasan ini membawa maksud bahawa amalan kehidupan rakyat Islam berada di kemuncak pada era Nabi Muhammad s.A.W., lalu diteruskan oleh para teman semasa pemerintahan khalifah al-Rasyidin. Tahap peradaban semakin merosot bila konsep ideal Muslim diabaikan. Hal ini digambarkan sang Akbar S. Ahmed seperti keadaan yang berlaku pada Baghdad pada masa pemerintahan kerajaan Bani Abbasiyyah.
Hashim Musa pada analisisnya terhadap kemerosotan Tamadun Melayu Islam beropini bahawa kemerosotan sesebuah peradaban berlaku bila tiada lagi keseimbangan dan kesaksamaan antara tuntutan dan kekreatifan fizikal, mental serta spritual. Nilai kebendaan jua mengatasi nilai kerohanian. Menurutnya lagi masyarakat yg memakai bahan asal dan barang simpanan buat memenuhi kehendak-kehendak kemewahan dan kemegahan turut menyumbang kepada kemerosotan sesebuah peradaban. Begitu jua menggunakan sifat kealpaan di peringkat negara serta rakyat yg mengenepikan sifat kerajinan serta kesungguhan, ketabahan serta keusahawanan. Selain itu, ekoran daripada imbas kebendaan, kekayaan serta pangkat merosotkan aspek akhlak dan etika, maka timbullah hasad dengki, dendam kesumat, penyelewengan, keangkuhan, perkelahian serta permusuhan sesama sendiri. Semuanya ini akan menyebabkan keretakan dalaman yg akan merosakkan ciri-ciri Islam, iman serta ehsan dalam diri insan dan masyarakatnya. Gejala-tanda-tanda misalnya ini sudah menyebabkan kejatuhan pusat-sentra tamadun Melayu Islam.
Teori Kitaran ( cyclical theory )
Menurut pengemuka-pengemuka teori ini, sesebuah kerajaan atau peradaban akan berkecimpung seperti kitaran atau putaran yang melalui beberapa peringkat perkembangannya. Ruang lingkup perkembangan peradaban itu dimulakan dengan peringkat pengasasan, kemajuan serta kegemilangan, serta akhirnya pada peringkat kemerosotan serta keruntuhan. Kekosongan itu akan diambilalih oleh sebuah kerajaan, dinasti atau peradaban yang lain. Kerajaan atau dinasti baru itu akan mengikut pola yg serupa seperti kerajaan sebelumnya. Dua sarjana yg melihat perkembangan peradaban melalui cara sebegini merupakan Ibn Khaldun serta Malik Bennabi.
Nama Ibn Khaldun misalnya yg ditulisnya sendiri ialah Abd. Al-Rahman ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Muhammad ibn al-Hassan ibn Muhammad. Dalam bukunya Mukaddimah, Ibn Khaldun berusaha mencari peraturan bagaimana sesebuah warga berperadaban mengalami perkembangan serta kemudiannya merosot. Menurutnya lagi masih ada lima termin perkembangan sesebuah dinasti atau peradaban.
Pada tahap pertama, sesebuah kerajaan atau dinasti dimulakan dengan kejayaan menumpaskan dinasti yang sebelumnya serta rajanya berjaya mengekalkan rasa kekitaan serta mempunyai perhubungan yg rapat antara semua pengikutnya. Tahap yg kedua, berlaku jika raja mengenepikan rakyatnya dan menghalang mereka daripada merogoh bahagian pada urusan pemerintahan. Pada termin ini jua raja berusaha mengumpul serta memperbanyakkan pengikutnya. Kaum kerabatnya diutamakan. Bagaimanapun, di kalangan yang menentang baginda, mereka akan diketepikan.
Tahap yg ketiga, adalah tahap bersenang lenang yang ditandai menggunakan golongan raja serta bangsawan melalui perlonggokan harta, kuasa, pangkat, training monumen, serta hadiah hadiah pada rakyatnya. Tahap keempat adalah tahap kepuasan dan kedamaian. Raja bersyukur serta berpuas hati dengan apa yang diusahakan sang pemerintah terdahulu serta menteladani apa yg mereka lakukan. Pada pendapat mereka, melanggar tata cara bererti suatu malapetaka yg akan menimpa ke atas kerajaan mereka.
Tahap kelima merupakan tahap pembaziran serta pemborosan, penyalahgunaan kuasa dan pemerintah gemarkan keseronokan serta berfoya-foya. Pada peringkat ini raja dan bangsawan membelanjakan khazanah negara dengan sesuka hati. Mengambil pembantu yg berwatak dursila untuk melakukan tugas-tugas penting serta berusaha merosakkan hubungan orang-orang yg berpengaruh serta disenangi oleh warga serta pemimpin yg terdahulu. Justeru muncul kebencian, penentangan serta perseteruan dalaman yg membawa kepada pemberontakan pada kalangan rakyat jelata dan kemusnahan sesebuah kerajaan itu. Dinasti yg baru akan mengambil alih kuasa yang akan menciptakan satu kitaran dinasti atau tamadun yg baru.
Asas pada training tamadun manusia adalah asabiyah atau semangat kesukuan. Apabila manusia tinggal menetap, mereka pula mengekalkan keperluan asas dan pengeluaran mewah mengatasi keperluan asas. Manakala ekonomi sebagai lemah serta porak poranda. Masyarakat akan jatuh miskin dan rasuah berleluasa. Ekoran perkembangan pada pelbagai bidang seperti pada bidang kesenian, kraf, sains serta teknologi, maka lahirlah peradaban. Keadaan ini nir berterusan. Akan hingga masanya golongan elit pemimpin berpuas hati dan lalai menggunakan kemewahan. Semangat asabiyah akan luntur, terhakis sedikit demi sedikit sebagai akibatnya membawa kepada keruntuhan sesebuah peradaban.
Malik Bennabi (1905-1973) seorang sarjana Algeria yg menerima pendidikan pada Perancis, turut terpengaruh dengan teori kitaran yg dikemukakan sang Ibn Khaldun. Pada asasnya teori kitaran Malik Bennabi berkembang melalui tiga tahap iaitu tahap pimpinan roh (permulaan kebangkitan), tahap pimpinan logika ( penyebarluasan ), tahap pimpinan insting ( kehancuran serta kejatuhan ).
Pada tahap pimpinan roh, seseorang mempunyai fitrah semulajadi, serta dalam period ini pemikiran serta tindakan masyarakat banyak dipengaruhi unsur-unsur yg dinamakan roh (spritual). Bagi Malik Bennabi, hanya spiritual akan memberi semangat kemanusiaan untuk berkembang serta membentuk peradaban. Apabila spiritual jatuh, dengan sendirinya peradaban akan menurun. Dalam sejarah Islam period ini bermula apabila lahirnya Nabi Muhammad s.A.W. Dengan memberi petunjuk dan wahyu sehinggalah berlakunya perang Siffin pada tahun 38 Hijrah.
Ekoran tahap kehidupan manusia menjadi lebih maju, kompleks dan insan berhadapan dengan kasus-masalah baru menyebabkan masyarakat mula cenderung menggunakan logika serta proses ini berlaku secara perlahan. Pada period ini insan nir lagi berminat menggunakan pemikiran keagamaan menyebabkan sedikit sekali efek agama dalam kehidupan insan. Unsur-unsur metafizik (ghaib) semakin terhakis sungguhpun berlakunya perkembangan dalam bidang ilmu pengetahuan.
Fenomena ini memberi kesan terhadap psikologi individu serta bentuk moral warga yg berfungsi menjadi pengawal tingkah laris seseorang. Semakin jauh rakyat daripada ikatan moral dan norma-norma, semakin besar pula kesan terhadap pengamalan moral dalam kehidupan sehari-hari. Keadaan ini dikenalpasti sebagai permulaan timbulnya penyakit-penyakit sosial dalam warga . Di Eropah period ini berlaku dengan lahirnya Descartisme serta perluasan daerah yg disusuli dengan penemuan benua-benua Amerika oleh Columbus. Dalam peradaban Islam, tempoh in berlaku jika berakhirnya perang Siffin, dan Muawiyah bin Sufyan dikatakan bertanggungjawab merosakkan keseimbangan antara unsur-unsur material dan roh.
Pada termin ketiga, akal sudah kehilangan fungsi sosial buat membimbing manusia. Masyarakat terasing daripada pemikiran keagamaan dan cuba menyesuaikan diri dengan hal-hal keagamaan mengikut kehendak mereka. Soal-soal keagamaan disempitkan pada hal-hal ibadat sahaja. Dalam tahap ini, berlakunya kegiatan rasuah menggunakan berleluasa kerana kehendak insting yang nir terkawal. Dalam era ini, muncul poly genre sufi yang dari Malik Bennabi menjadi usaha pelarian rakyat, dan keadaan ini berterusan sampai sekarang.
Malik Bennabi menegaskan bahawa masih ada tiga unsur yang membina peradaban iaitu manusia, bumi, serta idea bagi mencapai kemajuan serta mencipta tamadun. Unsur manusia dianggap lebih utama kerana manusia perlu mempunyai usaha (kerja) yg akan membantu membina peradaban sesuatu bangsa. Beliau memberi contoh bagaimana warga awal Islam sudah berusaha buat membina masjid di Madinah yg dijadikan tempat mengatur strategi bagi membangunkan ummah.
Malik Bennabi berpendapat nilai bumi bergantung pada pemiliknya bukan menurut sudut jenis dan kesesuaian tanaman . Tanah sangat tinggi nilainya jikalau dimiliki sang orang-orang berperadaban, kebalikannya tidak berharga bila dimiliki oleh orang yg nir berperadaban. Di Algeria banyak tanah yg dahulunya fertile tetapi sekarang menjadi tandus dan ditinggalkan sungguhpun beliau mengakui bahawa faktor udara serta iklim (serangan angin pasir) mensugesti kehidupan, namun perilaku manusia dalam menghadapi ancaman tersebut merupakan lebih penting. Manusia perlu berikhtiar serta mencari jalan menuntaskan perkara tadi. Sikap yg positif ini tidak ditunjukkan oleh orang Algeria.
Malik Bennabi turut meletakkan keutamaan pada unsur idea. Kekayaan material atau benda tetapi miskin idea nir memungkinkan tamadun dibina menggunakan kukuh. Seperti yang ditegaskan Fawzia Bariun:
“He had noticed that the dilemma of the underdeveloped countries was not their lack of things, but their poverty of ideas.”
Beliau merumuskan bahawa masa adalah krusial untuk menebus kemunduran umat Islam. Bangsa Arab terutamanya mempunyai sama poly jumlah saat misalnya yg dimiliki oleh bangsa yg maju tetapi bangsa Arab nir memperhitungkan masa dengan baik. Menurutnya lagi, kaedah yang paling sesuai buat mengajar umat Islam tentang pentingnya masa merupakan melalui proses pendidikan. Beliau memberi model warga Jerman selepas Perang Dunia Kedua, iaitu dalam tahun 1948, pemerintah Jerman mewajibkan semua warganegara bekerja secara sukarela 2 jam sehari yg dilakukan semata-mata buat kepentingan masyarakat. Hasilnya pada masa terdekat perubahan yang besar telah berlaku dalam masyarakat Jerman dalam bidang ekonomi serta sosial.
Teori Linear
Teori ini beranggapan bahawa sesebuah peradaban akan berubah mengikut landasan yg serupa satu kumpulan yang berbentuk linear. Teori ini menjelaskan bagaimana sesebuah peradaban dilahirkan, berkembang menggunakan pesat, mencapai puncak kegemilangan , mengalami kemerosotan dan berakhir menggunakan kemusnahan dan kehancuran. Antara sarjana yg berpegang pada teori ini termasuklah Arnold Toynbee dan Carrol Quigley.
Arnold Toynbee (1889-1949) seseorang sarjana sejarah British sudah menumpukan kajiannya terhadap arah aliran serta peraturan perkembangan peradaban merujuk pada 21 peradaban melalui bukunya A Study of History. Beliau yang hayati dalam era Perang Dunia Pertama serta Perang Dunia Kedua, kurang senang menggunakan perubahan peradaban yang berlaku pada sekelilingnya. Beliau melihat kemerosotan yang berlaku dan dikatakan memiliki persamaan misalnya yg diperjelaskan sang Gibbon pada karyanya berjudul Decline and Fall of the Roman Empire. Toynbee sedar bahawa saat berlakunya kemerosotan Empayar Rom, banyak lagi peradaban lain yg mengalami keadaan yg sama. Melalui data-data yang dikumpulkannya daripada hampir 2 dozen peradaban, dia telah merangka teori perkembangan peradaban.
Menurut Toynbee, sesebuah peradaban akan melalui beberapa tahap perkembangannya iaitu permulaan ( genesis ), pertumbuhan ( growth ), perpecahan ( break down ), kejatuhan ( distintegration ) serta kelenyapan ( dissolution ).
Permulaan peradaban berlaku ekoran tindak balas manusia terhadap cabaran alam semulajadi atau persekitaran sosial. Untuk menghadapi cabaran ini, maka muncullah golongan minoriti kreatif bagi memimpin dan membangunkan warga . Toynbee menggelarkan golongan ini menjadi mimesis. Golongan majoriti warga merasa selesa menggunakan pencapaian (memenuhi keperluan golongan majoriti) yang dilakukan oleh pemimpin minoriti yang kreatif.
Keadaan ini akan berakhir sehabis cabaran itu telah sebagai norma pada mereka. Situasi ini pernah dihadapi sang rakyat Neolitik yang berpuashati dengan tempat tinggal, peralatan yang digunakan serta kegiatan bercucuk tanam yg mereka usahakan. Akibatnya, peradaban itu akan diambil alih sang golongan minoriti lebih banyak didominasi yg memerintah secara kuku besi. Peradaban mula retak setelah golongan majoriti melihat golongan minoriti dominan memiliki keistimewaan pada struktur sosial masyarakat. Masyarakat biasanya nir lagi menganggap golongan minoriti lebih banyak didominasi sebagai role model mereka.
Golongan majoriti bukan elit ini mencicipi mereka bukan lagi berada pada peradaban tersebut dan disingkirkan (alienated) serta Toynbee mengkelaskan golongan ini kepada 2 formasi iaitu proletariat dalaman serta proletariat luaran. Masyarakat berada dalam keadaan kebingungan, bagaimanapun pemerintahan masih bisa dilaksanakan oleh golongan minoriti mayoritas. Kelompok elit ini nir lagi kreatif, tetapi sekadar berjaya mempertahan kedudukannya menjadi kelompok yg mayoritas sahaja. Keadaan ini membawa pada pemerintahan yg kucar-kacir dan kawalan yg longgar ke atas warga oleh golongan pemerintah.
Tekanan hebat yang dikenakan ke atas golongan proletariat luaran, mengakibatkan mereka bangkit serta membentuk satu pasukan tentera yg digelar Toynbee menjadi ‘barbarian war-bands’. Golongan ini kemudiannya merogoh alih tampuk pemerintahan. Walaupun mereka belajar serta menguasai teknologi ketenteraan, golongan barbarian ini mengabaikan nilai-nilai kesopanan serta humanisme yg baik.
Tahap seterusnya menampakan golongan ploretariat dalaman mencari jalan keluar menggunakan menganuti kepercayaan baru ( higher religious ) dan lain-lain ideologi. Masyarakat melihat kepercayaan digunakan oleh golongan elit pemerintah buat mengekalkan status quo mereka. Akhirnya, bagi Toynbee peradaban tersebut runtuh serta diambil alih sang pemerintahan yg bercorak ‘Universal Church’ Maka bermulalah peradaban baru.
Arnold Toynbee berpendapat bahawa kesengsaraan hayati adalah faktor primer yang melahirkan tamadun yg tinggi. Penderitaan hayati sudah merangsang insan buat mencari jalan bagi membebaskan diri daripada belenggu kesengsaraan. Keadaan tadi memberi kekuatan dari segi mental serta fizikal buat mencipta kejayaan baru.
Toynbee percaya bahawa peranan agama mampu menjadikan ubat yang paling mujarab buat menangani krisis peradaban yg menuju kehancuran. Beliau seterusnya merumuskan bahawa kepercayaan lahir daripada tamadun yang lemah atau sedang runtuh. Berdasarkan krisis moral yang berlaku pada kalangan rakyat Barat yang membelakangkan kepercayaan Kristian, beliau meramalkan Barat akhirnya akan dipengaruhi sang satu agama yang berkembang dari Timur.
Jangka waktu antara ketiga-tiga fasa (break down, distintegration serta dissolution) mungkin mengambil masa yang lama , seribu tahun atau lebih. Toynbee menegaskan bahawa kejatuhan sesebuah peradaban ditimbulkan sang faktor dalaman serta bukan faktor luaran. Jadi, Toynbee sependapat dengan Ibn Khaldun yang menyatakan bahawa pihak pemerintah yang leka dengan kemewahan serta berpuas hati dengan kejayaan yang dicapai memudaratkan sesebuah peradaban.
Carrol Quigley dalam bukunya The Evolution of Civilizations, berpendapat proses perkembangan sesebuah tamadun akan melalui tujuh termin iaitu bermula menggunakan tahap campuran (mixture), kandungan (gestation), pengembangan (expansion), era konflik (age of conflic), empayar sejagat (universal of empire), keretakan (decay) serta penaklukan (invasion).
Bagi menggunapakai teorinya, beliau telah merujuk kepada lebih 10 tamadun iaitu tamadun Mesir, Mesopotamia, Tamadun Klasik, Rusia, China, India, Islam, Inca, Aztec serta Minoan. Setiap tamadun ini diberi tempoh masa mengikut tahap tertentu.
Setiap peradaban bermula dengan adonan dua atau lebih budaya. Kebanyakan campuran budaya ini timbul pada kawasan sempadan antara dua atau lebih budaya. Apabila keadaan ini berlaku, akan wujudlah persefahaman dalam hal-hal yang berkaitan menggunakan istiadat serta pula keperluan-keperluan asas. Kedua-2 pihak perlu menciptakan keputusan bersama bagi memenuhi kehendak mereka, dengan itu wujudlah peradaban baru yang dari persetujuan bersama.
Pada tahap kedua terdapat sedikit perubahan dalam masyarakat dan kebanyakan anggota rakyat dicermati mempunyai kedudukan yg stabil dalam struktur masyarakatnya. Quigley menamakan termin ini menjadi termin kandungan. Tahap yang ketiga ada apabila wujudnya ciri-ciri berikut iaitu perubahan pada pengeluaran kuliner, pertambahan jumlah penduduk, berlakunya proses penjelajahan dan penjajahan dan perubahan pada ilmu pengetahuan.
Bagi Quigley tahap keempat iaitu era permasalahan adalah tahap lebih kompleks, cukup menarik dan lebih kritikal apabila dibandingkan dengan ketujuh-tujuh tahap peradaban. Antara ciri-karakteristik primer termin ini adalah kemerosotan pada pengembangan, keluarnya ketegangan serta berlakunya perseteruan kelas khususnya pada kawasan-kawasan penempatan primer. Selain itu era ini juga digambarkan dengan bertambahnya keganasan dampak berlakunya peperangan menggunakan penjajah serta timbulnya ketidakwarasan, perilaku gampang putus harapan, pengamalan agama tahyul serta penentangan terhadap aspek keduniaan semata-mata. Ekoran daripada penglibatan pada perang imperialis, menyebabkan kadar pengembangan sebagai perlahan.
Keadaan seterusnya akan menyebabkan wujudnya dominasi politik sang satu pihak yang melahirkan fasa kelima iaitu tahap empayar sejagat. Tahap ini ini dikenali Quigley menjadi zaman keemasan iaitu era keamanan dan kemakmuran. Keamanan muncul sesudah ketiadaan perbalahan antara unit-unit politik dan pula ketiadaan pertentangan menggunakan rakyat yg berhampiran. Kemakmuran pula wujud kerana berakhirnya peperangan dalam warga , luasnya perdagangan antarabangsa serta kewujudan sistem mata wang. Tahap ini bisa dicermati dengan kemajuan yg berlaku di bandar-bandar utama serta pelatihan monumen misalnya Taman Tergantung Babylon, piramid dan sebagainya.
Tahap keretakan ada apabila berlakunya kemerosotan ekonomi yg ketara, kemerosotan taraf hidup, perang saudara menggunakan pelbagai pihak yang berkepentingan dan termin buta huruf yang tinggi. Masyarakat semakin lemah walaupun pelbagai usaha diambil buat memulihkan keadaan, namun kepincangan dalam rakyat terus berlaku. Pada masa ini ada gerakan kepercayaan baru untuk menarik perhatian warga .
Tahap ini mungkin merogoh masa yang lama sebagai akibatnya ada tahap yang ke 7 iaitu termin penaklukan. Tahap ini berlaku apabila masyarakat bersedia mempertahankan diri mereka dan kesempatan ini diambil oleh pihak luar yg lebih berwibawa dan bertenaga. Kesan daripada penaklukan ini menyebabkan sesebuah peradaban itu hancur serta lenyap.
Quigley berpendapat bahawa jatuh bangunnya sesebuah peradaban ditentukan sang alat pengembangan (an instrument of expansion). Terdapat tiga elemen krusial dalam alat pengembangan ini iaitu bonus buat mencipta, terdapat peningkatan dalam output (accumulation of surplus) yg membolehkan sebahagian masyarakat menguasai kekayaan serta membelanjakan kekayaan tersebut. Peningkatan output tadi digunakan untuk membuat ciptaan-kreasi baru. Kejayaan pada penciptaan itu bergantung pada cara masyarakat itu mengelolakan anggotanya. Sesetengah warga menawarkan insentif yang poly, kerana masih ada poly ganjaran dan galakan daripada instituisi mereka. .
Accumulation of surplus bermaksud sebahagian individu atau organisasi dalam rakyat mempunyai sumber-sumber kekayaan yg melebihi keperluan mereka dan ini membolehkan perbelanjaan sumber-sumber tadi pada jangka masa pendek.
Surplus creating instrument merupakan elemen penting buat menyemarakkan lagi perkembangan peradaban pada samping adanya unsur-unsur rekacipta (invention) serta pelaburan. Unsur “lebihan mencipta indera” ini bukan sahaja merujuk kepada organisasi ekonomi namun boleh juga pada organisasi-organisasi politik, ketenteraan, sosial, kepercayaan serta sebagainya. Di Mesopotamia, golongan rahib diberi penghormatan yang tinggi dalam masyarakat. Di Mesir, organisasi politik mencipta lebihan melalui kutipan cukai daripada masyarakat jelata. Dalam peradaban Barat , pada zaman Feudal, organisasi ketenteraan mencipta ( lebihan mencipta alat ) menggunakan membenarkan sebahagian mini masyarakat, golongan tentera atau tuan-tuan tanah mengumpul hasil-hasil ekonomi daripada golongan serf supaya golongan serf menerima perlindungan.
“Alat pengembangan” akan merosot secara perlahan ekoran kadar pelaburan susut nilai. Keadaan ini semakin jelek apabila berlakunya pengurangan pada penciptaan serta accumulator of surplus. Hal ini boleh berlaku kerana beberapa sebab. Antaranya adalah sekumpulan warga menguasai sumber-asal ekonomi dan golongan ini nir mahu melakukan apa-apa perubahan untuk memperbaiki rakyat. Dalam masa yg sama, usaha-bisnis training monumen, serta perbelanjaan terhadap projek-projek mewah tidak membawa kepada cara pengeluaran yg berkesan. Keadaan pada warga terus mewujudkan tekanan dan melemahkan anggota masyarakat buat melakukan aktiviti yg kreatif serta inovatif. Quigley merumuskan bahawa peradaban itu muncul jika lahirnya ‘ a producing society with an intrument of expansion ‘
Teori Pertembungan/Petentangan Peradaban
Sungguhpun ke 2-2 tokoh yg akan dibincangkan ini kurang jelas membicarkan persoalan perkembangan proses perkembangan peradaban, namun penulis merasakan bahawa idea-idea yg diketengahkan mereka masih relevan menggunakan utama duduk perkara kita iaitu perkembangan peradaban dan faktor-faktor yang menentu jatuh bangunnya sesebuah peradaban.
Apabila membincangkan teori-teori jatuh bangunnya sebuah peradaban masa kini , cita rasanya kurang lengkap bila kita nir mengetengahkan tesis yg dikemukakan oleh Samuel P. Huntington pada bukunya The Clash of Civilization and the Remaking of World Order. Buku yang penuh kontroversi dan menarik perdebatan ramai, sekarang telah membuka era baru dalam kajian peradaban yg lebih komprehensif apabila dibandingkan menggunakan teori-teori yg terdahulu.
Sungguhpun Huntington lebih memfokuskan pada tema pertembungan peradaban, namun dia mengakui terdapat faktor-faktor yg menyumbang pada kekuatan sesebuah peradaban moden serta terdapat faktor-faktor yang sebagai penentu kurangnya dampak sesebuah peradaban. Hal ini ditegaskan oleh beliau bahawa peradaban-peradaban senantiasa mengalami kemunduran sekaligus berkembang. Peradaban bersifat dinamis, bangkit serta jatuh, menyatu serta saling terpisah, dan sebagaimana halnya dengan apa yg mereka belajar sejarah, beliau juga karam dan terkubur pada pada pasir-pasir masa.
Bagi Huntington, perseteruan antara peradaban adalah fasa yang terkini dalam konflik dunia moden khususnya selepas era perang dingin. Menurutnya identiti peradaban akan menjadi lebih penting dalam masa hadapan, dan sebahagian global akan dibuat oleh hubungan antara tujuh atau peradaban akbar ini. Peradaban akbar itu termasuklah peradaban Barat, Confucios, Jepun, Islam, Hindu, Slavic-Orthodox, Latin Amerika serta mungkin jua peradaban Afrika. Perseteruan yang paling penting pada masa hadapan dijangka akan berlaku pada garis keretakan yang memisahkan peradaban-peradaban ini.
Huntington memperturunkan enam faktor yang menyebabkan berlakunya keretakan atau pertembungan antara peradaban. Faktor yg pertama adalah peradaban dibezakan antara satu sama lain sang sejarah, bahasa, budaya, tradisi serta yg paling krusial ialah kepercayaan . Justeru, masyarakat daripada peradaban yg berbeza mempunyai pandangan yang berlainan tentang banyak kasus. Menurut Huntington perbezaan ini muncul pada proses yg usang serta perbezaan ini nir gampang lenyap kerana sifatnya lebih asasi, berbanding dengan perbezaan ideologi politik dan rejim kerajaan yang berasaskan politik.
Kedua, interaksi antara insan daripada berlainan peradaban semakin bertambah kerana global sekarang semakin mengecil. Peningkatan interaksi ini memperdalamkan lagi kesedaran pada kalangan grup itu sendiri. Orang Amerika contohnya lebih bersifat negatif terhadap pelabur-pelabur Jepun daripada pelabur berdasarkan Kanada serta negara-negara Eropah yg lain.
Ketiga, proses pemodenan ekonomi serta perubahan sosial di seluruh dunia sudah memisahkan orang daripada identiti tempatan yang telah lama berakar umbi dan proses ini melemahkan negara bangsa menjadi asas identiti. Bagaimanapun berdasarkan Huntington, kepercayaan sudah berjaya menembusi jurang selalunya dalam bentuk gerakan yang dilabelkan sebagai fundamentalis. Golongan fundamentalis terdiri daripada kalangan anak muda, lulusan universiti, sekolah menengah, para profesional dan pakar perniagaan.
Keempat, kesedaran tamadun akan semakin semakin tinggi dan akan dipercepatkan oleh dwi-peranan Barat. Pada satu pihak, Barat berada pada puncak kekuasaan serta pada masa yang sama menjadi kesan kekuasaan Barat mengakibatkan dunia Barat mencari jalan keluar misalnya pengislaman semula Timur Tengah. Kelima, ciri dan perbezaan kebudayaan relatif sukar buat diubahsuai serta oleh itu sukar dikompromikan berbanding dengan karakteristik-ciri ekonomi dan politik. Malah lebih daripada dilema etnik, kepercayaan adalah tekanan yang hebat di kalangan umat insan. Seseorang itu mungkin boleh dipercaya separuh Perancis dan separuh Arab serta seterusnya sebagai rakyat 2 negara. Tetapi nir mungkin boleh menjadi separuh Katolik dan separuh Islam.
Yang terakhir adalah keserantauan ekonomi semakin meningkat mengakibatkan kerjasama serantau menguntungkan negara-negara anggota kesatuan menurut peradaban yang sama. Salah satu kejayaan Barat adalah kerjasama serantau yg diamalkan dan dikongsi beserta seperti Kesatuan Ekonomi Eropah (EEC). Bergantung kepada asas-asas dalam budaya di Eropah dan Kristian Barat namun kejayaan ini nir mutlak akibat ada perkara mengenai tiadanya persefahaman seperti itu. Penggunaan mata wang Euro memberitahuakn Britain enggan menyertainya. Sungguhpun peradaban-peradaban lain di Asia Selatan serta Asia Tenggara mempunyai organisasi serantau mereka sendiri seperti South Asian Association for Regional Cooperation (SAARC) dan Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), tetapi kejayaan kerjasama dalam bidang ekonomi kurang menggalakkan.
Faktor kedua yang berakibat peradaban Barat lebih lebih banyak didominasi artinya pelaku utamanya iaitu Amerika berganding bahu di belakang sahabat seagama mereka. Barat sekarang berada pada kemuncak kekuasaannya. Musuhnya Jepun nir memiliki taring yg berbeza. Barat menguasai politik antarabangsa serta instituisi keselamatan bersama-sama Jepun. Soal politik sejagat dan berita keselamatan diselesaikan menggunakan arahan Amerika Syarikat, Britain serta Perancis secara berkesan. Isu ekonomi dunia diselenggarakan sang Amerika Syarikat, Jerman serta Jepun dan kesemuanya mengekalkan interaksi yang amat kedap antara satu sama lain menggunakan mengenepikan negara-negara yg sebahagian besarnya bukan negara Barat.
Pengaruh Barat terhadap Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu yg hanya sesekali diganggu sang dispensasi undi China, mendorong keputusan Bangsa-Bangsa Bersatu memerangi Iraq serta seterusnya memusnahkan senjata sophisticated Iraq serta menghapuskan kemampuannya membuat senjata.
Dalam membicarakan tahap perkembangan peradaban insan, Ali Shariati mengaitkan peristiwa Habil dan Qabil menjadi titik bermula sejarah bermulanya kontradiksi manusia. Dengan melihat berdasarkan sudut sosiologi, kisah ini mencerminkan berakhirnya zaman kehidupan primitif. Berakhirnya zaman ini bererti sistem kehidupan asal insan yg menitikberatkan soal persamaan dan persaudaraan sebagaimana yg digambarkan melalui kegiatan berburu dan menangkap ikan pada zaman Habil.
Sistem ini kemudiannya digantikan juga dengan sistem pertanian yang mengizinkan pemilikan peribadi. Apabila berlakunya pembolotan pemilikan peribadi, maka lahirlah rakyat kelas pertama yang melakukan penindasan dan kezaliman. Matinya Habil serta hidupnya Qabil, adalah kenyataan sejarah yang tidak bisa diubah lagi. Habil meninggal tanpa meninggalkan zuriat, yg mengizinkan keturunan Qabil buat terus hidup, berkuasa dan mencorakkan segala-galanya. Apabila rakyat, kerajaan, ekonomi, kepercayaan telah dikuasai sang Qabil maka pandangan serta perbuatan Qabil mula diterima sebagai nilai sejagat masyarakat selepas itu. Inilah peristiwa yang menjadi punca pada keidakseimbang yg berlaku pada pandangan serta kehidupan insan kini .
Ali Shariati menegaskan lagi bahawa pertelagahan yg berlaku antara Habil serta Qabil bukanlah pertelagahan antara adik beradik kerana merebut seorang gadis, malah pertelagahan tadi mewakili satu kontradiksi yang berterusan antara dua pihak pada masyarakat insan . Kisah ini adalah cerita yg sebagai transedental kisah hidup insan di sepanjang zaman.
Sebagai lanjutan daripada kisah Habil. Ali Shariati menyebut empat insan yang dianggap pada Al-Quran yang dilambangkan melalui watak Firaun, Qarun, Haman, serta Bal’am. Pada setiap zaman, keempat-empat jenis insan ini telah tampil menjadi pendukung status quo dan penentang perubahan sosial. Firaun merupakan penguasa yg korup, penindas yg selalu merasa dirinya sahaja yg benar, tonggak sistem kezaliman dan kemusyrikan. Haman mewakili gerombolan teknokrat, ilmuan yang menunjang kezaliman menggunakan memperalatkan ilmu. Qarun merupakan cerminan kaum kapitalis, pemilik sumber kekayaan, rakus, menghisap semua kekayaan massa. Bal’am melambangkan kaum ruhaniyun, tokoh-tokoh kepercayaan yang memakai kepercayaan untuk mengesahkan kekuasaan yg dikumpul.
Ali Shariati menyampaikan ada dua masalah yang memungkinkan terbinanya sesebuah peradaban. Faktor yg pertama adalah fenomena hijrah atau migrasi serta faktor kedua adalah peranan manusia khususnya golongan intelektual.
Bagi Ali Shariati, hijrah bukan sahaja merujuk pada perpindahan Nabi Muhammad s.A.W. Berdasarkan Mekah ke kota Madinah buat menyelamatkan diri daripada seksaan kaum Quraisy namun mempunyai erti istilah yang lebih luas serta mendalam. Daripada kajian dia terhadap 27 peradaban, Ali Shariati merumuskan bahawa peradaban lahir disebabkan penghijrahan insan berdasarkan tempat dari ke loka baru. Sebaliknya nir terdapat sebarang peradaban yang lahir serta berkembang di kalangan warga primitif yang tidak pernah berpindah dari satu tempat ke tempat yg lain.
Faktor kedua merupakan peranan manusia itu sendiri khususnya golongan intelektual yang bertanggungjawab memilih nasib serta mengganti masa depan mereka, kerana mereka diberi akal fikiran serta kudrat buat berusaha. Beliau mengaitkan faktor tadi menggunakan ayat Al-Quran :
“Tuhan nir akan mengubah nasib sesuatu kaum jika mereka tidak mahu mengubahnya”.(Al Quran)
Golongan intelektual turut terlibat dalam menegakkan sesebuah peradaban. Istilah golongan intelektual yg dipakai Ali Shariati artinya rausyanfikr. Golongan ini bukan sekadar ilmuan tetapi golongan yang merasa bertanggungjawab buat memperbaiki masyarakatnya bagi menunaikan impian mereka. Merumuskannya ke dalam bahasa yg bisa difahami setiap orang, memberikan strategi serta cara lain penyelesaian perkara. Beliau mentafsirkan bahawa golongan intelektual
”one who is conscious of his own “humanistic status” in a specific social and historical time and place. His self awareness lays upon him the burden of responsibility. He responsibily, self-conciuosly leads his people in scientific, social and revolutionary action.”
Teori Pendekatan Psikologi/Ketuhanan
Aurobindo, seorang reformis dan pakar falsafah India beropini bahawa pola perkembangan peradaban manusia boleh difahami menggunakan memakai pendekatan psikologi. Dengan itu beliau menolak pendekatan teori-teori jatuh bangun oleh para-para sarjana sebelum ini. Beliau mendapati pendekatan psikologi yang dipakai oleh pakar psikologi Jerman iaitu Lamprecht, relatif relevan bagi menjelaskan tahap-tahap perkembangan peradaban insan. Lima termin tadi merupakan termin simbolik, typal, konvensional, individualis serta subjektif.
Pada termin simbolik, simbol-simbol keagamaan memainkan peranan krusial dalam kehidupan rakyat. Manusia secara umumnya melahirkan perasaan mereka melalui unsur-unsur mitos, puisi, serta kesenian. Amalan–amalan budaya dan instituisi sosial turut terpengaruh dengan unsur-unsur simbolik. Misalnya dalam buku Rig Veda dalam zaman Vedik (1500-1000SM) menyanjung serta mengagung-agungkan upacara perkahwinan Surya, puteri pada Dewa Matahari. Manusia dipercaya menjadi manusia kerdil serta adalah imej ketuhanan. Pendek kata simbol-simbol keagamaan hadir pada belakang kehidupan mereka. Aurobindo meletakkan Zaman Vedik iaitu zaman pembentukan budaya orang Arya di India tergolong pada tahap ini.
Tahap typal menunjukkan perkembangan seterusnya pada perkembangan peradaban insan .menurut Aurobindo kesedaran terhadap sistem varna mula berubah. Struktur dan sistem sosial rakyat mula berkembang kerana wujudnya perbezaan dan fungsi ekonomi empat golongan yakni brahmin, ksatriya, vaisya serta sudra. Pada termin ini, agama sebagai penghalang untuk mewujudkan etika kehidupan yg sempurna.
Pada tahap konvensional, pengamalan sistem varna sebagai lebih ketara. Agama juga digambarkan sang Aurobindo sebagai
“religion in the conventional stage becomes stereotype, thought subjected to infallible authorities, and education bound to unchangeable forms”. Eropah dalam Zaman Pertengahan dan India dalam masa sekarang dari Aurobindo masih berada pada tahap konvensional.
Tahap individualis dianggap sebagai ta’kul (reason), memberontak (revolt), kemajuan (progress) dan kebebasan (freedom). Keempat-empat elemen tersebut relatif penting untuk melahirkan rasa ketidakpuashatian pada kalangan anggota warga . Dalam usaha mengatur kehidupan yg lebih paripurna, usaha buat mewujudkan persamaan serta kebebasan di kalangan anggota rakyat mula terserlah. Kesannya muncullah pihak-pihak yang memperjuangkan hak masing-masing nir kira golongan miskin atau kaya yg kemudiannya melahirkan golongan berideologi fasis, komunis dan sosialis.
Pada tahap subjektif bagi Aurobindo, manusia mestilah melalui semua empat termin sebelum ini buat mencapai tahap terakhir yang pula disebut sebagai spiritual atau dikenali juga sebagai tahap minda unggul (supermind). Pada termin ini insan percaya bahawa kuasa ketuhanan mengatasi keupayaan intelek. Manusia melihat intelek sebagai mediator antara global material (infrarational) serta dunia kerohanian (suprarational). Jika semua orang atau sebahagiannya mendapat ilmu pengetahuan yang subjektif dengan identiti ketuhanan, maka muncullah termin rakyat berperadaban.
Bagi Aurobindo kondisi buat mencapai tahap minda unggul atau ketuhanan, dua kasus mesti dipenuhi serentak. Pertama, mestilah ada individu
“ who are able to see, to develop, to re-create themselves in the image of Spirit and communicate both their idea and its power to mass.”
Menurutnya, Mahatma Ghandi sudah mencapai tahap ini. Pandangan ini sama dengan pandangan Ali Shariati yg menganggap bahawa golongan intelek perlu ada buat menggerakkan warga .
Kedua, kesediaan buat membaca minda rakyat supaya message daripada Tuhan dapat diterima. Manusia pada masa ini dipenuhi menggunakan rasa rendah diri, kurang berkesedaran serta kurang mengetahui aspek spiritual. Justeru mereka nir bersedia menerima imej ketuhanan. Aurobindo seterusnya menegaskan bahawa bila seseorang ingin mencapai tahap ketuhanan, unsur-unsur material perlu dihindarkan dalam rakyat.
Comments
Post a Comment