PERKEMBANGAN PERADABAN DAN FAKTORFAKTOR JATUH BANGUN SESEBUAH PERADABAN

Perkembangan Peradaban Dan Faktor-Faktor Jatuh Bangun Sesebuah Peradaban 
Teori Alunan ( Rhythmic Theory )
Teori ini dikemukakan oleh Akbar S. Ahmed, seorang bekas menteri di Pakistan dan bekas Profesor pada beberapa universiti ternama seperti Universiti Cambridge, Universiti London serta beliau juga merupakan bekas Profesor Tamu pada Universiti Princeton serta Harvard. Menurut dia, sejarah peradaban insan boleh dicermati menjadi satu alunan yg menaik serta menurun, bukannya berkembang melalui peringkat permulaan, kemuncak dan kemerosotan. Alunan secara kontinum dan pola misalnya ini akan berterusan menurut masa ke semasa atau dari satu generasi ke generasi yang lain. 

Akbar S. Ahmed melihat konsep peradaban itu lebih luas, bukan sekadar sebuah kerajaan dan empayar, tetapi peradaban ( Islam yg dikajinya ) boleh berkembang di mana-mana sahaja berdasarkan masa ke semasa. Meskipun sesebuah kerajaan mengalami kegemilangan dan kemerosotan, malah ada yang merosot serta tidak ada lagi, namun akan terdapat peradaban baru yang akan bangkit. Menurutnya, Delhi diambilalih sang orang Muslim pada tahun 1192 sang Muhammad Ghori, Baghdad tidak usang lalu direbut oleh orang Mongol. Orang Islam menguasai Konstantinopole dalam tahun 1453 serta menamakan kota itu sebagai Istanbul yg bermaksud kota Islam, tetapi pada tahun 1492, Islam kehilangan Granada yg lalu sebagai kota Kristian. Pendek istilah, Islam mengalami kemunduran di suatu tempat, namun hayati kembali di tempat lain; Islam lesu di loka tertentu, namun berkembang pesat pada tempat lain. 

Teori yg diutarakan oleh Akbar S. Ahmed ini diterima dan diperkembangkan lagi sang Profesor Hashim Musa berdasarkan Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Asas-asas teori Akbar S. Ahmed diperkukuhkan oleh Hashim Musa yg memfokuskan kajiannya terhadap peradaban Melayu Islam. Kedua-dua sarjana ini memiliki pendapat yang sama dalam bisnis merungkai penafsiran sarjana Barat yg beranggapan bahawa pola pembinaan dan kejatuhan peradaban Islam merupakan sama seperti yg berlaku terhadap tamadun lain di global. Kedua-duanya mengemukakan pola alunan naik turun peradaban berdasarkan peristiwa-peristiwa krusial serta genting yang merentasi tempoh masa eksklusif. 

Akbar S. Ahmed menelusuri kronologi peradaban Islam sejak tahun 853 Sebelum Masihi ( sejak sebutan Arab ditemukan) sehingga 1986 ( Undang-undang Tentera dimansuhkan di Pakistan dan Pembunuhan Profesor Ismail al-Faruki dan isterinya dibunuh di Amerika Syarikat. Hashim Musa pula menjejaki perkembangan peradaban Islam bermula dari tahun 610 Masihi ( wahyu pertama diturunkan ) sebagai akibatnya tahun 1999 ( kudeta tentera di Pakistan serta parti pemerintahan Islam berkuasa pada Pakistan ). Hashim Musa jua memperturunkan dtk-detik utama pada formasi sejarah kebangkitan serta kecundangan dan naik turunnya peradaban Melayu Islam pada Alam Melayu yg bermula dalam tahun 840 Masihi ( Penabalan Sultan Perlak 1 ) sampai tahun 1999 ( Abdul Rahman Wahid sebagai Presiden Indonesia ). 

Dalam usaha menghuraikan teorinya, Akbar S. Ahmed memakai konsep ideal Muslim. Konsep ini membawa maksud bahawa konduite serta tindak-tanduk masyarakat Islam perlu mencontohi amalan Nabi Muhammad s.A.W. Dan para teman baginda, jika ingin mengembalikan kegemilangan peradaban mereka. Akbar S. Ahmed memperturunkan dua buah hadis bagi mengukuhkan hujahnya iaitu “ Yang terbaik daripada kalangan umatku ialah generasiku kemudian mereka yg mengikutinya dan yang mengikuti sehabis itu”. Begitu pula dengan hadis yg berbunyi “ Para sahabatku itu ibarat bintang kejora. Bilamana kamu meneladani salah seseorang di antara mereka, maka kamu memperoleh tuntutan yang sahih”. Justeru Akbar S. Ahmed menegaskan 

“ The farther from the ideal, the greater the tension in society”

Penegasan ini membawa maksud bahawa amalan kehidupan warga Islam berada pada kemuncak pada era Nabi Muhammad s.A.W., kemudian diteruskan oleh para sahabat semasa pemerintahan khalifah al-Rasyidin. Tahap peradaban semakin merosot apabila konsep ideal Muslim diabaikan. Hal ini digambarkan oleh Akbar S. Ahmed misalnya keadaan yang berlaku di Baghdad dalam masa pemerintahan kerajaan Bani Abbasiyyah.

Hashim Musa dalam analisisnya terhadap kemerosotan Tamadun Melayu Islam beropini bahawa kemerosotan sesebuah peradaban berlaku apabila tiada lagi ekuilibrium dan kesaksamaan antara tuntutan serta kekreatifan fizikal, mental serta spritual. Nilai kebendaan pula mengatasi nilai kerohanian. Menurutnya lagi masyarakat yang menggunakan bahan sumber serta barang simpanan buat memenuhi kehendak-kehendak kemewahan dan kemegahan turut menyumbang kepada kemerosotan sesebuah peradaban. Begitu pula dengan sifat kealpaan di peringkat negara serta rakyat yang mengenepikan sifat kerajinan serta kesungguhan, ketabahan serta keusahawanan. Selain itu, ekoran daripada imbas kebendaan, kekayaan dan pangkat merosotkan aspek akhlak serta etika, maka timbullah hasad dengki, dendam kesumat, penyelewengan, keangkuhan, perkelahian dan permusuhan sesama sendiri. Semuanya ini akan menyebabkan keretakan dalaman yg akan merosakkan karakteristik-ciri Islam, iman serta ehsan dalam diri insan dan masyarakatnya. Gejala-gejala seperti ini sudah menyebabkan kejatuhan sentra-sentra tamadun Melayu Islam. 

Teori Kitaran ( cyclical theory )
Menurut pengemuka-pengemuka teori ini, sesebuah kerajaan atau peradaban akan berkecimpung misalnya kitaran atau putaran yg melalui beberapa peringkat perkembangannya. Ruang lingkup perkembangan peradaban itu dimulakan dengan peringkat pengasasan, kemajuan serta kegemilangan, dan akhirnya pada peringkat kemerosotan dan keruntuhan. Kekosongan itu akan diambilalih sang sebuah kerajaan, dinasti atau peradaban yg lain. Kerajaan atau dinasti baru itu akan mengikut pola yang serupa misalnya kerajaan sebelumnya. Dua sarjana yang melihat perkembangan peradaban melalui cara sebegini adalah Ibn Khaldun serta Malik Bennabi.

Nama Ibn Khaldun misalnya yg ditulisnya sendiri artinya Abd. Al-Rahman ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Muhammad ibn al-Hassan ibn Muhammad. Dalam bukunya Mukaddimah, Ibn Khaldun berusaha mencari peraturan bagaimana sesebuah rakyat berperadaban mengalami perkembangan serta kemudiannya merosot. Menurutnya lagi masih ada 5 termin perkembangan sesebuah dinasti atau peradaban.

Pada termin pertama, sesebuah kerajaan atau dinasti dimulakan menggunakan kejayaan menumpaskan dinasti yang sebelumnya serta rajanya berjaya mengekalkan rasa kekitaan serta memiliki perhubungan yg rapat antara seluruh pengikutnya. Tahap yang ke 2, berlaku apabila raja mengenepikan rakyatnya serta menghalang mereka daripada merogoh bahagian dalam urusan pemerintahan. Pada tahap ini pula raja berusaha mengumpul serta memperbanyakkan pengikutnya. Kaum kerabatnya diutamakan. Bagaimanapun, pada kalangan yang menentang baginda, mereka akan diketepikan.

Tahap yang ketiga, adalah tahap bersenang lenang yg ditandai dengan golongan raja serta bangsawan melalui perlonggokan harta, kuasa, pangkat, pembinaan monumen, dan pemberian hadiah kepada rakyatnya. Tahap keempat ialah tahap kepuasan dan kedamaian. Raja bersyukur dan berpuas hati menggunakan apa yg diusahakan oleh pemerintah terdahulu dan menteladani apa yg mereka lakukan. Pada pendapat mereka, melanggar tata cara bererti suatu malapetaka yg akan menimpa ke atas kerajaan mereka.

Tahap kelima merupakan termin pembaziran serta pemborosan, penyalahgunaan kuasa serta pemerintah gemarkan keseronokan serta berfoya-foya. Pada peringkat ini raja serta bangsawan membelanjakan khazanah negara dengan sesuka hati. Mengambil pembantu yg berwatak jahat buat melakukan tugas-tugas krusial dan berusaha merosakkan hubungan orang-orang yang berpengaruh serta disenangi sang rakyat serta pemimpin yang terdahulu. Justeru muncul kebencian, penentangan dan pertarungan dalaman yg membawa kepada pemberontakan pada kalangan rakyat jelata dan kemusnahan sesebuah kerajaan itu. Dinasti yg baru akan mengambil alih kuasa yg akan membangun satu kitaran dinasti atau tamadun yang baru.

Asas kepada pelatihan tamadun manusia ialah asabiyah atau semangat kesukuan. Apabila insan tinggal menetap, mereka jua mengekalkan keperluan asas serta pengeluaran mewah mengatasi keperluan asas. Manakala ekonomi menjadi lemah dan porak poranda. Masyarakat akan jatuh miskin serta rasuah berleluasa. Ekoran perkembangan dalam pelbagai bidang seperti pada bidang kesenian, kraf, sains dan teknologi, maka lahirlah peradaban. Keadaan ini tidak berterusan. Akan sampai masanya golongan elit pemimpin berpuas hati dan lalai menggunakan kemewahan. Semangat asabiyah akan luntur, terhakis sedikit demi sedikit sebagai akibatnya membawa kepada keruntuhan sesebuah peradaban.

Malik Bennabi (1905-1973) seseorang sarjana Algeria yg menerima pendidikan pada Perancis, turut terpengaruh menggunakan teori kitaran yg dikemukakan oleh Ibn Khaldun. Pada asasnya teori kitaran Malik Bennabi berkembang melalui 3 tahap iaitu termin pimpinan roh (permulaan kebangkitan), tahap pimpinan logika ( penyebarluasan ), termin pimpinan naluri ( kehancuran dan kejatuhan ).

Pada termin pimpinan roh, seorang memiliki fitrah semulajadi, dan dalam period ini pemikiran dan tindakan masyarakat poly dipengaruhi unsur-unsur yg dinamakan roh (spritual). Bagi Malik Bennabi, hanya spiritual akan memberi semangat kemanusiaan untuk berkembang dan membangun peradaban. Apabila spiritual jatuh, menggunakan sendirinya peradaban akan menurun. Dalam sejarah Islam period ini bermula jika lahirnya Nabi Muhammad s.A.W. Dengan memberi petunjuk dan wahyu sehinggalah berlakunya perang Siffin dalam tahun 38 Hijrah. 

Ekoran termin kehidupan insan sebagai lebih maju, kompleks serta insan berhadapan dengan masalah-kasus baru mengakibatkan masyarakat mula cenderung memakai nalar dan proses ini berlaku secara perlahan. Pada period ini insan nir lagi berminat menggunakan pemikiran keagamaan mengakibatkan sedikit sekali imbas kepercayaan dalam kehidupan manusia. Unsur-unsur metafizik (ghaib) semakin terhakis sungguhpun berlakunya perkembangan pada bidang ilmu pengetahuan.

Fenomena ini memberi kesan terhadap psikologi individu serta bentuk moral warga yang berfungsi menjadi pengawal tingkah laris seorang. Semakin jauh rakyat daripada ikatan moral dan norma-kebiasaan, semakin akbar pula kesan terhadap pengamalan moral pada kehidupan sehari-hari. Keadaan ini dikenalpasti sebagai permulaan timbulnya penyakit-penyakit sosial pada masyarakat. Di Eropah period ini berlaku menggunakan lahirnya Descartisme dan ekspansi daerah yg disusuli dengan penemuan benua-benua Amerika sang Columbus. Dalam peradaban Islam, tempoh in berlaku bila berakhirnya perang Siffin, dan Muawiyah bin Sufyan dikatakan bertanggungjawab merosakkan keseimbangan antara unsur-unsur material serta roh.

Pada termin ketiga, logika sudah kehilangan fungsi sosial buat membimbing manusia. Masyarakat terasing daripada pemikiran keagamaan dan cuba menyesuaikan diri menggunakan hal-hal keagamaan mengikut kehendak mereka. Soal-soal keagamaan disempitkan pada hal-hal ibadat sahaja. Dalam termin ini, berlakunya aktivitas rasuah menggunakan berleluasa kerana kehendak naluri yg nir terkawal. Dalam era ini, muncul poly genre sufi yg berdasarkan Malik Bennabi menjadi usaha pelarian rakyat, serta keadaan ini berterusan sampai sekarang.

Malik Bennabi menegaskan bahawa masih ada tiga unsur yg membina peradaban iaitu manusia, bumi, serta idea bagi mencapai kemajuan dan mencipta tamadun. Unsur insan dipercaya lebih primer kerana manusia perlu mempunyai usaha (kerja) yg akan membantu membina peradaban sesuatu bangsa. Beliau memberi contoh bagaimana masyarakat awal Islam sudah berusaha untuk membina masjid pada Madinah yang dijadikan loka mengatur strategi bagi membangunkan ummah. 

Malik Bennabi beropini nilai bumi bergantung kepada pemiliknya bukan berdasarkan sudut jenis dan kesesuaian tumbuhan. Tanah sangat tinggi nilainya bila dimiliki sang orang-orang berperadaban, sebaliknya nir berharga jika dimiliki sang orang yg tidak berperadaban. Di Algeria poly tanah yang dahulunya fertile tetapi kini sebagai tandus dan ditinggalkan sungguhpun beliau mengakui bahawa faktor udara dan iklim (serangan angin pasir) mensugesti kehidupan, namun sikap manusia pada menghadapi ancaman tersebut adalah lebih penting. Manusia perlu berikhtiar dan mencari jalan merampungkan perkara tadi. Sikap yg positif ini tidak ditunjukkan oleh orang Algeria.

Malik Bennabi turut meletakkan keutamaan kepada unsur idea. Kekayaan material atau benda namun miskin idea nir memungkinkan tamadun dibina menggunakan kukuh. Seperti yg ditegaskan Fawzia Bariun:

“He had noticed that the dilemma of the underdeveloped countries was not their lack of things, but their poverty of ideas.”

Beliau merumuskan bahawa masa merupakan penting buat menebus kemunduran umat Islam. Bangsa Arab terutamanya memiliki sama banyak jumlah saat misalnya yang dimiliki sang bangsa yang maju namun bangsa Arab nir memperhitungkan masa menggunakan baik. Menurutnya lagi, kaedah yg paling sesuai buat mengajar umat Islam mengenai pentingnya masa ialah melalui proses pendidikan. Beliau memberi model warga Jerman selepas Perang Dunia Kedua, iaitu pada tahun 1948, pemerintah Jerman mewajibkan semua warganegara bekerja secara sukarela dua jam sehari yg dilakukan semata-mata buat kepentingan warga . Hasilnya dalam masa terdekat perubahan yg akbar sudah berlaku dalam rakyat Jerman dalam bidang ekonomi dan sosial.

Teori Linear
Teori ini beranggapan bahawa sesebuah peradaban akan berubah mengikut landasan yg serupa satu formasi yg berbentuk linear. Teori ini menjelaskan bagaimana sesebuah peradaban dilahirkan, berkembang dengan pesat, mencapai zenit kegemilangan , mengalami kemerosotan serta berakhir menggunakan kemusnahan dan kehancuran. Antara sarjana yg berpegang pada teori ini termasuklah Arnold Toynbee serta Carrol Quigley.

Arnold Toynbee (1889-1949) seorang sarjana sejarah British telah menumpukan kajiannya terhadap arah genre dan peraturan perkembangan peradaban merujuk kepada 21 peradaban melalui bukunya A Study of History. Beliau yg hidup pada era Perang Dunia Pertama serta Perang Dunia Kedua, kurang senang menggunakan perubahan peradaban yang berlaku di sekelilingnya. Beliau melihat kemerosotan yg berlaku serta dikatakan memiliki persamaan misalnya yang diperjelaskan oleh Gibbon pada karyanya berjudul Decline and Fall of the Roman Empire. Toynbee sedar bahawa saat berlakunya kemerosotan Empayar Rom, banyak lagi peradaban lain yg mengalami keadaan yg sama. Melalui data-data yang dikumpulkannya daripada hampir dua dozen peradaban, dia telah merangka teori perkembangan peradaban. 

Menurut Toynbee, sesebuah peradaban akan melalui beberapa tahap perkembangannya iaitu permulaan ( genesis ), pertumbuhan ( growth ), perpecahan ( break down ), kejatuhan ( distintegration ) serta kelenyapan ( dissolution ). 

Permulaan peradaban berlaku ekoran tindak balas insan terhadap cabaran alam semulajadi atau persekitaran sosial. Untuk menghadapi cabaran ini, maka muncullah golongan minoriti kreatif bagi memimpin serta membangunkan rakyat. Toynbee menggelarkan golongan ini menjadi mimesis. Golongan majoriti masyarakat merasa selesa menggunakan pencapaian (memenuhi keperluan golongan majoriti) yang dilakukan sang pemimpin minoriti yg kreatif. 

Keadaan ini akan berakhir sehabis cabaran itu telah menjadi kebiasaan pada mereka. Situasi ini pernah dihadapi oleh warga Neolitik yg berpuashati dengan tempat tinggal, alat-alat yg digunakan serta aktivitas bercucuk tanam yang mereka usahakan. Akibatnya, peradaban itu akan diambil alih sang golongan minoriti mayoritas yg memerintah secara kuku besi. Peradaban mula retak sehabis golongan majoriti melihat golongan minoriti secara umum dikuasai mempunyai keistimewaan pada struktur sosial masyarakat. Masyarakat umumnya nir lagi menganggap golongan minoriti dominan sebagai role contoh mereka.

Golongan majoriti bukan elit ini merasakan mereka bukan lagi berada pada peradaban tersebut dan disingkirkan (alienated) dan Toynbee mengkelaskan golongan ini kepada dua perpaduan iaitu proletariat dalaman dan proletariat luaran. Masyarakat berada dalam keadaan kebingungan, bagaimanapun pemerintahan masih dapat dilaksanakan sang golongan minoriti lebih banyak didominasi. Kelompok elit ini nir lagi kreatif, namun sekadar berjaya mempertahan kedudukannya menjadi grup yg secara umum dikuasai sahaja. Keadaan ini membawa kepada pemerintahan yang kucar-kacir serta kawalan yang longgar ke atas warga sang golongan pemerintah.

Tekanan hebat yang dikenakan ke atas golongan proletariat luaran, mengakibatkan mereka bangkit dan membentuk satu pasukan tentera yg digelar Toynbee sebagai ‘barbarian war-bands’. Golongan ini kemudiannya mengambil alih tampuk pemerintahan. Walaupun mereka belajar dan menguasai teknologi ketenteraan, golongan barbarian ini mengabaikan nilai-nilai kesopanan serta humanisme yang baik.

Tahap seterusnya memperlihatkan golongan ploretariat dalaman mencari jalan keluar menggunakan menganuti agama baru ( higher religious ) serta lain-lain ideologi. Masyarakat melihat agama dipergunakan sang golongan elit pemerintah buat mengekalkan status quo mereka. Akhirnya, bagi Toynbee peradaban tersebut runtuh serta diambil alih oleh pemerintahan yang bercorak ‘Universal Church’ Maka bermulalah peradaban baru.

Arnold Toynbee berpendapat bahawa kesengsaraan hayati adalah faktor utama yg melahirkan tamadun yg tinggi. Penderitaan hidup telah merangsang manusia buat mencari jalan bagi membebaskan diri daripada belenggu kesengsaraan. Keadaan tersebut memberi kekuatan menurut segi mental dan fizikal buat mencipta kejayaan baru.

Toynbee percaya bahawa peranan kepercayaan bisa membuahkan ubat yang paling mujarab buat menangani krisis peradaban yang menuju kehancuran. Beliau seterusnya merumuskan bahawa agama lahir daripada tamadun yang lemah atau sedang runtuh. Berdasarkan krisis moral yang berlaku pada kalangan warga Barat yg membelakangkan agama Kristian, beliau meramalkan Barat akhirnya akan ditentukan sang satu kepercayaan yg berkembang menurut Timur. 

Jangka saat antara ketiga-tiga fasa (break down, distintegration dan dissolution) mungkin merogoh masa yang usang, seribu tahun atau lebih. Toynbee menegaskan bahawa kejatuhan sesebuah peradaban disebabkan sang faktor dalaman serta bukan faktor luaran. Jadi, Toynbee sependapat dengan Ibn Khaldun yg menyatakan bahawa pihak pemerintah yg leka menggunakan kemewahan serta berpuas hati dengan kejayaan yg dicapai memudaratkan sesebuah peradaban.

Carrol Quigley pada bukunya The Evolution of Civilizations, beropini proses perkembangan sesebuah tamadun akan melalui tujuh tahap iaitu bermula menggunakan tahap campuran (mixture), kandungan (gestation), pengembangan (expansion), era konflik (age of conflic), empayar sejagat (universal of empire), keretakan (decay) serta penaklukan (invasion). 

Bagi menggunapakai teorinya, beliau telah merujuk pada lebih 10 tamadun iaitu tamadun Mesir, Mesopotamia, Tamadun Klasik, Rusia, China, India, Islam, Inca, Aztec dan Minoan. Setiap tamadun ini diberi tempoh masa mengikut termin eksklusif. 

Setiap peradaban bermula dengan adonan 2 atau lebih budaya. Kebanyakan adonan budaya ini muncul di tempat sempadan antara dua atau lebih budaya. Jika keadaan ini berlaku, akan wujudlah persefahaman dalam hal-hal yg berkaitan dengan norma serta juga keperluan-keperluan asas. Kedua-2 pihak perlu menciptakan keputusan beserta bagi memenuhi kehendak mereka, dengan itu wujudlah peradaban baru yang menurut persetujuan beserta. 

Pada tahap ke 2 masih ada sedikit perubahan dalam warga dan kebanyakan anggota warga dilihat memiliki kedudukan yang stabil pada struktur masyarakatnya. Quigley menamakan tahap ini sebagai termin kandungan. Tahap yg ketiga timbul bila wujudnya ciri-ciri berikut iaitu perubahan dalam pengeluaran makanan, pertambahan jumlah penduduk, berlakunya proses penjelajahan serta penjajahan dan perubahan pada ilmu pengetahuan.

Bagi Quigley tahap keempat iaitu era pertarungan merupakan termin lebih kompleks, cukup menarik dan lebih kritikal apabila dibandingkan menggunakan ke 7-tujuh tahap peradaban. Antara ciri-ciri utama tahap ini adalah kemerosotan dalam pengembangan, keluarnya ketegangan dan berlakunya konflik kelas khususnya pada daerah-kawasan penempatan utama. Selain itu era ini pula digambarkan menggunakan bertambahnya keganasan akibat berlakunya peperangan dengan penjajah dan timbulnya ketidakwarasan, sikap gampang putus harapan, pengamalan agama tahyul serta penentangan terhadap aspek keduniaan semata-mata. Ekoran daripada penglibatan dalam perang imperialis, menyebabkan kadar pengembangan sebagai perlahan.

Keadaan seterusnya akan mengakibatkan wujudnya dominasi politik oleh satu pihak yang melahirkan fasa kelima iaitu tahap empayar sejagat. Tahap ini ini dikenali Quigley menjadi zaman keemasan iaitu era keamanan dan kemakmuran. Keamanan muncul sehabis ketiadaan perbalahan antara unit-unit politik dan pula ketiadaan pertentangan menggunakan masyarakat yg berhampiran. Kemakmuran jua wujud kerana berakhirnya peperangan pada masyarakat, luasnya perdagangan antarabangsa serta kewujudan sistem mata wang. Tahap ini bisa dicermati dengan kemajuan yang berlaku pada bandar-bandar primer dan pelatihan monumen seperti Taman Tergantung Babylon, piramid dan sebagainya. 

Tahap keretakan ada jika berlakunya kemerosotan ekonomi yg ketara, kemerosotan tingkat hayati, perang saudara dengan pelbagai pihak yang berkepentingan dan termin buta alfabet yg tinggi. Masyarakat semakin lemah walaupun pelbagai bisnis diambil untuk memulihkan keadaan, tetapi kepincangan dalam masyarakat terus berlaku. Pada masa ini ada gerakan agama baru buat menarik perhatian warga . 

Tahap ini mungkin merogoh masa yg lama sehingga ada tahap yg ketujuh iaitu tahap penaklukan. Tahap ini berlaku apabila rakyat bersedia mempertahankan diri mereka dan kesempatan ini diambil sang pihak luar yang lebih berwibawa dan bertenaga. Kesan daripada penaklukan ini menyebabkan sesebuah peradaban itu musnah serta lenyap.

Quigley beropini bahawa jatuh bangunnya sesebuah peradaban dipengaruhi oleh indera pengembangan (an instrument of expansion). Terdapat 3 elemen krusial dalam indera pengembangan ini iaitu bonus untuk mencipta, terdapat peningkatan dalam hasil (accumulation of surplus) yang membolehkan sebahagian warga menguasai kekayaan dan membelanjakan kekayaan tadi. Peningkatan hasil tadi dipakai buat membuat ciptaan-kreasi baru. Kejayaan dalam penciptaan itu bergantung kepada cara masyarakat itu mengelolakan anggotanya. Sesetengah rakyat menunjukkan insentif yg banyak, kerana terdapat poly ganjaran serta galakan daripada instituisi mereka. .

Accumulation of surplus bermaksud sebahagian individu atau organisasi dalam rakyat memiliki asal-sumber kekayaan yg melebihi keperluan mereka serta ini membolehkan perbelanjaan sumber-asal tadi dalam jangka masa pendek.

Surplus creating instrument merupakan elemen penting buat menyemarakkan lagi perkembangan peradaban di samping adanya unsur-unsur rekacipta (invention) dan pelaburan. Unsur “lebihan mencipta alat” ini bukan sahaja merujuk pada organisasi ekonomi namun boleh pula pada organisasi-organisasi politik, ketenteraan, sosial, kepercayaan dan sebagainya. Di Mesopotamia, golongan rahib diberi penghormatan yang tinggi dalam warga . Di Mesir, organisasi politik mencipta lebihan melalui kutipan cukai daripada masyarakat jelata. Dalam peradaban Barat , pada zaman Feudal, organisasi ketenteraan mencipta ( lebihan mencipta indera ) dengan membenarkan sebahagian kecil rakyat, golongan tentera atau tuan-tuan tanah mengumpul hasil-hasil ekonomi daripada golongan serf agar golongan serf mendapat perlindungan.

“Alat pengembangan” akan merosot secara perlahan ekoran kadar pelaburan susut nilai. Keadaan ini semakin buruk apabila berlakunya pengurangan dalam penciptaan serta accumulator of surplus. Hal ini boleh berlaku kerana beberapa sebab. Antaranya ialah sekumpulan masyarakat menguasai asal-sumber ekonomi dan golongan ini nir mahu melakukan apa-apa perubahan buat memperbaiki masyarakat. Dalam masa yg sama, bisnis-usaha training monumen, dan perbelanjaan terhadap projek-projek mewah nir membawa pada cara pengeluaran yang berkesan. Keadaan pada masyarakat terus mewujudkan tekanan serta melemahkan anggota warga buat melakukan aktiviti yang kreatif serta inovatif. Quigley merumuskan bahawa peradaban itu muncul bila lahirnya ‘ a producing society with an intrument of expansion ‘ 

Teori Pertembungan/Petentangan Peradaban
Sungguhpun kedua-2 tokoh yg akan dibincangkan ini kurang jelas membicarkan masalah perkembangan proses perkembangan peradaban, tetapi penulis merasakan bahawa idea-idea yg diketengahkan mereka masih relevan menggunakan pokok masalah kita iaitu perkembangan peradaban dan faktor-faktor yg menentu jatuh bangunnya sesebuah peradaban. 

Apabila membincangkan teori-teori jatuh bangunnya sebuah peradaban masa sekarang, cita rasanya kurang lengkap bila kita nir mengetengahkan tesis yang dikemukakan sang Samuel P. Huntington pada bukunya The Clash of Civilization and the Remaking of World Order. Buku yg penuh kontroversi serta menarik perdebatan ramai, kini sudah membuka era baru pada kajian peradaban yang lebih komprehensif apabila dibandingkan menggunakan teori-teori yg terdahulu.

Sungguhpun Huntington lebih memfokuskan kepada tema pertembungan peradaban, namun beliau mengakui ada faktor-faktor yang menyumbang pada kekuatan sesebuah peradaban moden serta ada faktor-faktor yg menjadi penentu kurangnya pengaruh sesebuah peradaban. Hal ini ditegaskan oleh dia bahawa peradaban-peradaban senantiasa mengalami kemunduran sekaligus berkembang. Peradaban bersifat bergerak maju, bangkit dan jatuh, menyatu dan saling terpisah, dan sebagaimana halnya dengan apa yang mereka belajar sejarah, ia jua tenggelam dan terkubur di dalam pasir-pasir masa.

Bagi Huntington, pertarungan antara peradaban adalah fasa yg terbaru pada pertarungan global moden khususnya selepas era perang dingin. Menurutnya identiti peradaban akan sebagai lebih krusial dalam masa hadapan, serta sebahagian dunia akan dibentuk oleh interaksi antara tujuh atau peradaban besar ini. Peradaban akbar itu termasuklah peradaban Barat, Confucios, Jepun, Islam, Hindu, Slavic-Orthodox, Latin Amerika dan mungkin jua peradaban Afrika. Konflik yg paling krusial pada masa hadapan dijangka akan berlaku pada garis keretakan yang memisahkan peradaban-peradaban ini. 

Huntington memperturunkan enam faktor yg mengakibatkan berlakunya keretakan atau pertembungan antara peradaban. Faktor yang pertama merupakan peradaban dibezakan antara satu sama lain sang sejarah, bahasa, budaya, tradisi dan yang paling penting merupakan kepercayaan . Justeru, warga daripada peradaban yg berbeza memiliki pandangan yg berlainan mengenai banyak kasus. Menurut Huntington perbezaan ini timbul dalam proses yg usang serta perbezaan ini nir mudah lenyap kerana sifatnya lebih asasi, berbanding dengan perbezaan ideologi politik dan rejim kerajaan yang berasaskan politik.

Kedua, hubungan antara manusia daripada berlainan peradaban semakin bertambah kerana global kini semakin mengecil. Peningkatan hubungan ini memperdalamkan lagi kesedaran di kalangan grup itu sendiri. Orang Amerika misalnya lebih bersifat negatif terhadap pelabur-pelabur Jepun daripada pelabur dari Kanada dan negara-negara Eropah yg lain.

Ketiga, proses pemodenan ekonomi serta perubahan sosial pada seluruh global telah memisahkan orang daripada identiti tempatan yg sudah usang berakar umbi serta proses ini melemahkan negara bangsa sebagai asas identiti. Bagaimanapun dari Huntington, kepercayaan telah berjaya menembusi jurang selalunya pada bentuk gerakan yang dilabelkan menjadi fundamentalis. Golongan fundamentalis terdiri daripada kalangan anak muda, lulusan universiti, sekolah menengah, para profesional dan pakar perniagaan.

Keempat, kesedaran tamadun akan semakin semakin tinggi dan akan dipercepatkan oleh dwi-peranan Barat. Pada satu pihak, Barat berada pada puncak kekuasaan dan pada masa yang sama sebagai kesan kekuasaan Barat mengakibatkan dunia Barat mencari jalan keluar misalnya pengislaman semula Timur Tengah. Kelima, ciri dan perbezaan kebudayaan agak sukar buat diubahsuai dan sang itu sukar dikompromikan berbanding menggunakan ciri-ciri ekonomi serta politik. Malah lebih daripada duduk perkara etnik, kepercayaan merupakan tekanan yang hebat di kalangan umat manusia. Seseorang itu mungkin boleh dianggap separuh Perancis dan separuh Arab dan seterusnya menjadi rakyat dua negara. Tetapi nir mungkin boleh menjadi separuh Katolik serta separuh Islam.

Yang terakhir artinya keserantauan ekonomi semakin semakin tinggi menyebabkan kerjasama serantau menguntungkan negara-negara anggota kesatuan berdasarkan peradaban yg sama. Salah satu kejayaan Barat ialah kerjasama serantau yang diamalkan dan dikongsi beserta seperti Kesatuan Ekonomi Eropah (EEC). Bergantung kepada asas-asas dalam budaya pada Eropah serta Kristian Barat tetapi kejayaan ini nir absolut akibat ada masalah tentang tiadanya persefahaman seperti itu. Penggunaan mata wang Euro menerangkan Britain enggan menyertainya. Sungguhpun peradaban-peradaban lain di Asia Selatan dan Asia Tenggara memiliki organisasi serantau mereka sendiri misalnya South Asian Association for Regional Cooperation (SAARC) serta Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), tetapi kejayaan kerjasama pada bidang ekonomi kurang menggalakkan. 

Faktor ke 2 yang mengakibatkan peradaban Barat lebih dominan ialah pelaku utamanya iaitu Amerika berganding bahu pada belakang sahabat seagama mereka. Barat sekarang berada pada kemuncak kekuasaannya. Musuhnya Jepun nir memiliki taring yang berbeza. Barat menguasai politik antarabangsa serta instituisi keselamatan bersama-sama Jepun. Soal politik sejagat dan isu keselamatan diselesaikan menggunakan arahan Amerika Syarikat, Britain dan Perancis secara berkesan. Isu ekonomi global diselenggarakan sang Amerika Syarikat, Jerman serta Jepun dan kesemuanya mengekalkan hubungan yang amat rapat antara satu sama lain menggunakan mengenepikan negara-negara yang sebahagian besarnya bukan negara Barat.

Pengaruh Barat terhadap Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu yg hanya sekali waktu diganggu sang pengecualian undi China, mendorong keputusan Bangsa-Bangsa Bersatu memerangi Iraq dan seterusnya memusnahkan senjata canggih Iraq serta menghapuskan kemampuannya menciptakan senjata. 

Dalam menyampaikan termin perkembangan peradaban manusia, Ali Shariati mengaitkan peristiwa Habil serta Qabil sebagai titik bermula sejarah bermulanya pertentangan insan. Dengan melihat dari sudut sosiologi, kisah ini mencerminkan berakhirnya zaman kehidupan primitif. Berakhirnya zaman ini bererti sistem kehidupan dari insan yg menitikberatkan soal persamaan serta persaudaraan sebagaimana yang digambarkan melalui aktivitas berburu serta menangkap ikan dalam zaman Habil.

Sistem ini kemudiannya digantikan jua dengan sistem pertanian yg mengizinkan pemilikan peribadi. Apabila berlakunya pembolotan pemilikan peribadi, maka lahirlah rakyat kelas pertama yg melakukan penindasan serta kezaliman. Matinya Habil dan hidupnya Qabil, adalah kenyataan sejarah yang tidak bisa diubah lagi. Habil mangkat tanpa meninggalkan zuriat, yg mengizinkan keturunan Qabil buat terus hidup, berkuasa dan mencorakkan segala-galanya. Apabila masyarakat, kerajaan, ekonomi, kepercayaan sudah dikuasai sang Qabil maka pandangan serta perbuatan Qabil mula diterima menjadi nilai sejagat masyarakat selepas itu. Inilah insiden yang menjadi punca pada keidakseimbang yang berlaku dalam pandangan serta kehidupan insan sekarang.

Ali Shariati menegaskan lagi bahawa pertelagahan yg berlaku antara Habil serta Qabil bukanlah pertelagahan antara adik beradik kerana merebut seseorang gadis, malah pertelagahan tersebut mewakili satu pertentangan yg berterusan antara dua pihak pada masyarakat insan . Kisah ini adalah cerita yg menjadi transedental kisah hayati insan pada sepanjang zaman.

Sebagai lanjutan daripada kisah Habil. Ali Shariati menyebut empat manusia yang dianggap pada Al-Quran yang dilambangkan melalui tabiat Firaun, Qarun, Haman, dan Bal’am. Pada setiap zaman, keempat-empat jenis manusia ini telah tampil menjadi pendukung status quo serta penentang perubahan sosial. Firaun adalah penguasa yang korup, penindas yg selalu merasa dirinya sahaja yg sahih, tonggak sistem kezaliman serta kemusyrikan. Haman mewakili grup teknokrat, ilmuan yg menunjang kezaliman dengan memperalatkan ilmu. Qarun adalah cerminan kaum kapitalis, pemilik sumber kekayaan, rakus, menghisap semua kekayaan massa. Bal’am melambangkan kaum ruhaniyun, tokoh-tokoh kepercayaan yg menggunakan kepercayaan buat mengesahkan kekuasaan yg dikumpul.

Ali Shariati menyampaikan ada 2 kasus yang memungkinkan terbinanya sesebuah peradaban. Faktor yang pertama adalah kenyataan hijrah atau migrasi serta faktor ke 2 merupakan peranan insan khususnya golongan intelektual.

Bagi Ali Shariati, hijrah bukan sahaja merujuk kepada perpindahan Nabi Muhammad s.A.W. Menurut Mekah ke kota Madinah buat menyelamatkan diri daripada seksaan kaum Quraisy tetapi mempunyai erti kata yang lebih luas dan mendalam. Daripada kajian beliau terhadap 27 peradaban, Ali Shariati merumuskan bahawa peradaban lahir ditimbulkan penghijrahan manusia dari tempat dari ke tempat baru. Sebaliknya tidak terdapat sebarang peradaban yg lahir dan berkembang di kalangan rakyat primitif yang nir pernah berpindah dari satu tempat ke loka yang lain.

Faktor kedua merupakan peranan manusia itu sendiri khususnya golongan intelektual yg bertanggungjawab menentukan nasib serta membarui masa depan mereka, kerana mereka diberi logika fikiran dan kudrat buat berusaha. Beliau mengaitkan faktor tadi menggunakan ayat Al-Quran :

“Tuhan nir akan mengganti nasib sesuatu kaum apabila mereka nir mahu mengubahnya”.(Al Quran)

Golongan intelektual turut terlibat pada menegakkan sesebuah peradaban. Istilah golongan intelektual yg digunakan Ali Shariati artinya rausyanfikr. Golongan ini bukan sekadar ilmuan tetapi golongan yg merasa bertanggungjawab buat memperbaiki masyarakatnya bagi menunaikan hasrat mereka. Merumuskannya ke dalam bahasa yg bisa difahami setiap orang, menunjukkan taktik serta alternatif penyelesaian masalah. Beliau mentafsirkan bahawa golongan intelektual

”one who is conscious of his own “humanistic status” in a specific social and historical time and place. His self awareness lays upon him the burden of responsibility. He responsibily, self-conciuosly leads his people in scientific, social and revolutionary action.” 

Teori Pendekatan Psikologi/Ketuhanan
Aurobindo, seorang reformis serta pakar falsafah India beropini bahawa pola perkembangan peradaban manusia boleh difahami dengan menggunakan pendekatan psikologi. Dengan itu beliau menolak pendekatan teori-teori jatuh bangun oleh para-para sarjana sebelum ini. Beliau mendapati pendekatan psikologi yang digunakan oleh ahli psikologi Jerman iaitu Lamprecht, cukup relevan bagi mengungkapkan tahap-tahap perkembangan peradaban manusia. Lima tahap tadi merupakan tahap simbolik, typal, konvensional, individualis serta subjektif.

Pada termin simbolik, simbol-simbol keagamaan memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat. Manusia secara umumnya melahirkan perasaan mereka melalui unsur-unsur mitos, puisi, dan kesenian. Amalan–amalan budaya dan instituisi sosial turut terpengaruh menggunakan unsur-unsur simbolik. Misalnya dalam buku Rig Veda dalam zaman Vedik (1500-1000SM) menyanjung dan mengagung-agungkan upacara perkahwinan Surya, puteri kepada Dewa Matahari. Manusia dipercaya sebagai manusia kerdil serta merupakan imej ketuhanan. Pendek istilah simbol-simbol keagamaan hadir di belakang kehidupan mereka. Aurobindo meletakkan Zaman Vedik iaitu zaman pembentukan budaya orang Arya pada India tergolong dalam tahap ini.

Tahap typal menampakan perkembangan seterusnya dalam perkembangan peradaban manusia .menurut Aurobindo kesedaran terhadap sistem varna mula berubah. Struktur serta sistem sosial masyarakat mula berkembang kerana wujudnya perbezaan serta fungsi ekonomi empat golongan yakni brahmin, ksatriya, vaisya serta sudra. Pada tahap ini, agama sebagai penghalang buat mewujudkan etika kehidupan yg paripurna.

Pada tahap konvensional, pengamalan sistem varna menjadi lebih ketara. Agama pula digambarkan sang Aurobindo sebagai

“religion in the conventional stage becomes stereotype, thought subjected to infallible authorities, and education bound to unchangeable forms”. Eropah pada Zaman Pertengahan dan India dalam masa kini berdasarkan Aurobindo masih berada pada termin konvensional.

Tahap individualis dianggap menjadi ta’kul (reason), memberontak (revolt), kemajuan (progress) serta kebebasan (freedom). Keempat-empat elemen tersebut relatif krusial untuk melahirkan rasa ketidakpuashatian di kalangan anggota warga . Dalam bisnis mengatur kehidupan yg lebih paripurna, usaha buat mewujudkan persamaan serta kebebasan di kalangan anggota masyarakat mula terserlah. Kesannya muncullah pihak-pihak yg memperjuangkan hak masing-masing nir kira golongan miskin atau kaya yg kemudiannya melahirkan golongan berideologi fasis, komunis dan sosialis. 

Pada termin subjektif bagi Aurobindo, insan mestilah melalui seluruh empat termin sebelum ini buat mencapai termin terakhir yang pula diklaim sebagai spiritual atau dikenali juga menjadi tahap minda unggul (supermind). Pada termin ini manusia percaya bahawa kuasa ketuhanan mengatasi keupayaan intelek. Manusia melihat intelek sebagai mediator antara global material (infrarational) dan global kerohanian (suprarational). Apabila semua orang atau sebahagiannya menerima ilmu pengetahuan yg subjektif menggunakan identiti ketuhanan, maka muncullah termin warga berperadaban. 

Bagi Aurobindo syarat buat mencapai termin minda unggul atau ketuhanan, dua perkara mesti dipenuhi serentak. Pertama, mestilah timbul individu

“ who are able to see, to develop, to re-create themselves in the image of Spirit and communicate both their idea and its power to mass.” 

Menurutnya, Mahatma Ghandi telah mencapai tahap ini. Pandangan ini sama menggunakan pandangan Ali Shariati yg menduga bahawa golongan intelek perlu ada untuk menggerakkan warga .

Kedua, kesediaan buat membaca minda warga agar message daripada Tuhan bisa diterima. Manusia pada masa ini dipenuhi dengan rasa rendah diri, kurang berkesedaran dan kurang mengetahui aspek spiritual. Justeru mereka tidak bersedia menerima imej ketuhanan. Aurobindo seterusnya menegaskan bahawa apabila seorang ingin mencapai termin ketuhanan, unsur-unsur material perlu dihindarkan dalam rakyat.

Comments