MATLAMAT TAMADUN ISLAM

Matlamat Tamadun Islam
Matlamat Tamadun Islam terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Huquq Allah (Hubungan Manusia menggunakan Allah), Huquq al-’Ibad (Hubungan Manusia Sesama Manusia), Huquq al-Alam(Hubungan Manusia Dengan Alam Sejagat) Ianya buat menyempurnakan perhubungan tiga dimensi misalnya rajah di bawah.

a) Huquq Allah (Hubungan Manusia menggunakan Allah)
Matlamat Tamadun Islam tidak dapat dipisahkan menggunakan matlamat hayati manusia menjadi hamba Allah dan khalifah Allah. Hamba Allah bermaksud melakukan ibadat hanya pada Allah. Oleh itu sekiranya sesoerang itu melakukan sesuatu ciptaan baru ia bermatlamat buat menerima keredaan Allah semata-mata bukan kerana hendak berbangga-bangga menggunakan masalah yang dihasilkan. 

Islam nir menentukan bahawa pemikiran insan hanya terhad sekadar untuk memikirkan alam ini semata-mata. Ia menyuruh manusia berfikir lebih jauh berdasarkan itu, dengan menumpukan pemikiran kepada Allah Pencipta Alam ini serta segala yg terkandung pada alam ini. Islam menyeru penganutnya supaya menghidupkan rasa perhubungan dengan Penciptanya kerana Dialah (Allah SWT) yang memudahkan dan mengurniakan pakar-ahli fikir buat mencipta pelbagai ciptaan menurut semasa ke semasa buat memenuhi keperluan serta manfaat insan sejagat. Ini bermakna , tumpuan nir hanya sekadar dalam bidang pembangunan dengan memakai atau mengeksploitasi segala sumber dalam alam ini.

Hubungan manusia dengan Penciptanya, Allah SWT adalah matlamat yang terpenting dan terakhir buat dituju dalam kehidupan. Inilah hubungan yang paling tinggi berbanding dengan hubungan lain misalnya interaksi menggunakan famili, kaum serta bangsa, jenis insan, kebendaan dan sebagainya. Hubungan-hubungan lain ini merupakan makhluk Allah yang lain daripada perhubungan manusia dengan-Nya. Hakikatnya, interaksi mulia insan menggunakan manusia serta alam lainnya akan kembali pada interaksi yg suci menggunakan Pencipta Alam itu sendiri. Maka itu, hubungan menggunakan Allah SWT merupakan yang tertinggi, unggul, kudus, senang dan kudus murni. Hubungan menggunakan Allah SWT merupakan setinggi-tinggi martabat yang melahirkan suatu kenikmatan tidak terhingga kepada jiwa yang bersih serta suci.

Dalam konteks ini, Pencipta Alam inilah yang memerintah serta menguasainya tanpa membatalkannya. Firman Allah SWT bermaksud:

Katakanlah; apabila bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yg engkau khuatiri kerugian, serta rumah-tempat tinggal kediaman yg kamu sukai adalah lebih kamu cintai daripada Allah serta Rasul-Nya dan daripada berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Dan Allah nir memberi petunjuk pada orang-orang fasik.
(surah Al-Taubah, 9:24)

Oleh karena itu, interaksi manusia menggunakan pencipta-Nya, Allah SWT adalah suatu bentuk interaksi yg unik, berkekalan serta mutlak dan nir menyamai atau dapat dibandingkan dengan sebarang bentuk hubungan lain. Bentuk interaksi lain tidaklah sebegitu dan tidak dapat menyamai atau dibuat perbandingan. Umpamanya, hubungan menggunakan para rasul adalah hubungan untuk merogoh petunjuk serta teladan daripada tingkah laris dan aktiviti mereka (sunnah), serta mematuhi ajaran yg dianjurkanoleh mereka, pada samping mencintai sifat-sifat peribadi mereka yang begitu unggul, namun bukanlah hubungn perhambaan, kerana para rasul itu sendiri ialah hamba-hamba Allah SWT. Allah SWT berfirman yg bermaksud 

”Isa itu nir lain hanyalah seseorang hamba yang kami kurniakan kepadanya nikmat (kenabian) dan kami jadikan beliau menjadi pertanda bukti (kekuasaan Allah) buat Bani Israel”

b) Huquq al-’Ibad (Hubungan Manusia Sesama Manusia)
Masyarakat Islam adalah suatu rakyat yg berbentuk sejagat, yakni nir bersifat perkauman, nir bersifat kebangsaan dan nir terbatas pada lingkungan sempadan geografi dan politik, lebih berbentuk kesatuan ummah. Hubungan menggunakan rakyat bukan Islam nir dibataskan sama ada kerana perbezaan jenis, warna kulit, bahasa dan bangsa, malah tidak jua memandang keyakinan dan agama individu, sebaliknya mementingkan interaksi baik, saling menghormati, bertoleransi serta berdisiplin. Bagi warga Islam, hanya terdapat satu usuran untuk mendapat loka utama di sisi Khaliq. Iaitu ketakwaan dan ketaatan lepada-Nya, di samping berbuat baik lepada hamba-hamba-Nya. Firman Allah SWT bermaksud 

“ Wahai manusia, sesungguhnya Kami telah membangun kamu daripada seseorang lelaki serta seseorang wanita, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa serta bersuku-suku, supaya kamu saling berkenal-kenalan. Sesungguhnya yg paling mulia pada sisi Allah ahíla yg paling takwa di antara engkau ” (surah Al-Hujuraat 49:13) 

Dalam konteks ini, Rasulullah SAW pula telah menaruh penegasan mengenai umat dan berkait jua dengan warga Islam, dalam sebuah hadis Baginda yang bermaksud : 

“Tidak ada kelebihan seorang Arab dengan seorang ‘Ajam, kecuali kerana takwanya”
(Diriwayatkan sang Bukhari dan Muslim)

Ini memberitahuakn bahawa idea subordinat ras atau perkauman sudah dihapuskan dalam warga Islam sejak zaman Rasulullah SAW lagi, serta sebaliknya membuka pintunya pada seluruh Amat insan di atas bumi ini atas dasar persamaaan yang sempurna serta pada atas landasan perikemanusiaan yg murni. Atas dasar ini, seluruh insan berhak buat berhimpun dalam pangkuan Islam dan pada bawah proteksi sistem sosialnya. Namur begitu, dalam Islam wujud peranan dan tanggungjawab yg berbeza antara orang Islam(muslim)dengan orang Islam yang lain dan antara orang Islam dengan bukan Islam di dalam sesuatu masyarakat. Dengan itu, Islam mewajibkan lepada pemerintah-pemerintah Islam supaya menjaga kepentingan bukan Islam dengan seadil-adilnya, di camping terhadap orang Islam sendiri. Kezaliman, kekerasan serta penganiayaan sesama manusia tanpa menduga orang Islam atau bukan Islam ditolak dengan keras dari ajaran Islam.

Kepentingan hubungan antara insan menggunakan sesama manusia ditonjolkan dalam ajaran Islam. Ini termasuklah sebagaimana dinyatakan dalam beberapa hadis Rasulullah SAW antaranya yg bermaksud ”Orang Mukmin itu menggunakan Mukmin yang lain adalah laksana satu bangunan, bahagian yg satu menguatkan bahagian yg lain” (diriwayatkan sang Bukhari dan Muslim). Menurut sabda Rasulullah SAW lagi, yang bermaksud: Bandingan orang-orang Mukmin tentang kasih sayang mereka, belas kasihan mereka dan timbang rasa mereka merupakan laksana sebatang tubuh, bila satu anggota mendapat sakit, maka semua anggota yang lain turut merasai sakit tanpa tidur serta merasa demam(panas) (diriwayatkan sang Bukhari dan Muslim).

Berdasarkan hubungan manusia sesama insan, interaksi yang begitu erat dan kasih sayang yg kukuh, adalah satu bentuk keharmonian dan disiplin yg tinggi. Ini adalah gambaran yang jelas bahawa Tamadun Islam begit mementingkan hubungan sesama manusia.


Melalui tanggungjawab sebagai khalifah Allah manusia diberi ganjaran yang besar sekiranya ia berkorban masa serta saat untuk mencipta sesuatu masalah baru yg memberi manfaat pada manusia. Ciptaan perisian computer yg baru sudah tentu memudahkan ramai orang buat menjalankan tugas-tugas mereka.

c) Huquq al-Alam (Hubungan Manusia Dengan Alam Sejagat)
Khalifah Allah bermaksud membangunkan alam, menguruskan alam dan mentadbir Alam. Menjadi tanggungjawab insan menguruskan alam menggunakan sebaik-baiknya. Manusia dikehendaki menciptakan kebajikan pada insan. 

Selain daripada memberi sumbangan pada insan, sebagai tugas setiap insan membangunkan menggunakan baik alam sekitar yg meliputi pokok-utama, hewan cekerawala dan sebagainya. Tidak dibenarkan sama sekali merosakkan alam ini Sebagaimana firman Allah yg bermaksud:

“Telah menjadi konkret kerosakan pada darat serta pada bahari ditimbulkan sang perbuatan tangan insan…..allah berakibat mereka merasakan sebahagian daripada perbuatan mereka supaya mereka kembali ke jalan yang benar.” (al-Rum:41)

Ayat ini memberitahuakn bahawa kerosakan yang berlaku pada alam ini disebabkan olen perbuatan manusia (misalnya membuat pencemaran sungai serta udara). Akibatnya mereka menanggung kesusahan daripada perbuatan jahat tersebut.

Manusia mesti jangan lupa bahawa Allah berakibat alam buat kepentingan manusia sejagat. Perkara ini dijelaskan dalam al Quran sebagaimana firmannya yg bermaksud:

“Allah yang mengakibatkan langit dan bumi dan beliau menurunkan dari langit air, maka beliau mengeluarkan dengannya butir-buahan yg menjadi rezeki bagi kamu. Dan dia memudahkan bagi kamu kapal buat kamu berjalan di bahari dengan ketentuan daripadanya dan dimudahkan buat engkau sungai-sungai, disediakan malam dan siang dan ia mendatangkan buat kamu segala sesuatu yang engkau bermohon daripadanya.” (Ibrahim: 32-34)

Matlamat Tamadun adalah buat menjaga tiga dimensi perhubungan manusia. Hablum mina Allah iaitu interaksi insan dengan Allah s.W.T, hablum mina al-nas iaitu hubungan manusia menggunakan manusia serta huquq al alam iaitu hubungan manusia menggunakan alam.

Islam merupakan kepercayaan fitrah yang pada asalnya dipunyai dan dimiliki seluruh insan serta bersumber daripada Allah SWT. Ia memiliki tujuan serta matlamat yang sudah ditetapkan oleh Pencipta-Nya sendiri, iaitu 

Allah SWT. Justeru, Tamadun Islam juga turut mempunyaib tujuan dan matlamat, kerana sesuatu yang tidak mempunyai matlamat, tujuan atau objektif adalah sesuatu yang tidak bernilai dan bahkan sia-sia semata-mata. Matlamat Tamadun Islam dapatlah diringkaskan seperti berikut:

Ia bermatlamat menyempurnakan manusia secara menyuluruh. Justeru, Islam secara Idealnya, menghendaki dan memutuskan sistem dan peraturan agar insan mencari, mencipta, membangun, memajukan diri dan mempergunakan segala-gala yang disediakan oleh Allah SWT dalam alam ini buat kebaikan dan manfaat semua insan. Secara realitinya, manusia hanya perlu melaksanakan sistem serta peraturan tersebut dalam pembinaan serta pembentukan Tamadun mereka. Dengan aplikasi sistem ini, seluruh kebaikan serta manfaat dalam pencapaian dan kemajuan Tamadun tadi akan balik kepada insan semula secara menyeluruh. Hal ini kerana , matlamat Tamadun Islam adalah segala-galanya daripada Allah SWT, balik kepada Allah SWT serta untuk Allah SWT selama-lamanya.

Comments