KOMPONEN PROGRAM TRANSFORMASI EKONOMI

Komponen Program Transformasi Ekonomi
Majlis Penasihat Ekonomi Nasional (MPEN) berbangga memgemukakan laporan ini “Model Baru Ekonomi (MBE) bagi Malaysia – Bahagian Akhir : Langkah–langkah Dasar Strategik” untuk pertimbangan Kerajaan Malaysia. Ahli-ahli Majlis telah mengemukakan pandangan dan cadangan yang luas, dengan sumbangan daripada pelbagai gugusan kerja yang merangkumi wakil-wakil menurut pihak umum dan swasta. Laporan ini mencerminkan persetujuan menyeluruh Majlis terhadap berita-informasi utama.

Turutan pengumuman dan pelancaran MBE, Rancangan malaysia Kesepuluh (RMK-10) projek-projek dibawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) dan Bajet 2011, diantara Mac dan Oktober 2010,  secara amnya telah diterima baik oleh masyarakat. RMK-10, satu rancangan yg berulang mencakup tempoh 2011 -2015, telah mengambilkira kebanyakan cadangan dasar MPEN yg diperlukan oleh Malaysia buat mencapai matlamat pendapatan tinggi, keterangkuman dan kemampanan. Kita menjangka bahawa hala tuju dasar-dasar ini akan diteruskan dalam 5 tahun akan datang pada Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11). Sejak pengumuman MBE, persepsi dari pada serta luar negara telah bertambah baik, menggunakan mengambilkira komitmen YAB Perdana Menteri buat mencapai Visi 2020.

PERUBAHAN KONTEKS DALAM PERSAINGAN ANTARABANGSA
Transformasi ekonomi yang dibutuhkan adalah menurut satu realiti strategik yang mudah. Walaupun Malaysia dikurniakan menggunakan kekayaan sumber semula jadi, tetapi ekonominya merupakan terlalu mini buat bersaing secara langsung menggunakan ekonomi yg akbar. Namun, harus diakui bahawa kemakmuran masa depan Malaysia yg berpanjangan berkait kedap dengan ekonomi global.  Malaysia harus mengeksploitasi kelebihan berbanding yang ada pada rangkaian pengeluaran global buat menaikkan pendapatan serta menambah baik kualiti hidup. Banyak daripada halangan pada  integrasi secara efektif bagi Malaysia terdiri daripada gosip-informasi  struktur yang diwarisi dan dasar-dasar yg ketinggalan zaman yang telah dikenalpasti menggunakan jelasnya pada MBE.

MPEN mengenalpasti bahawa kemajuan ke arah negara yg maju bergantung kepada kestabilan sosial, suasana keterangkuman serta kesamarataan yg lebih baik, namun ini hanya bisa dicapai melalui sistem yang terbuka yg menggalakkan pertumbuhan dan penemuan. Hanya melalui pertumbuhan, asal-sumber baru akan wujud buat meneruskan penyusunan semula sosial bagi mencapai keterangkuman serta kemampanan alam sekitar.

Subsidi yg tinggi, yang dibolehkan oleh asal orisinil yg ada pada Malaysia, telah melindungi kita daripada kesan tidak baik dampak beberapa kejutan luaran sepenuhnya. Walau bagaimanapun, ini sudah menyebabkan penggunaan asal orisinil yang nir berhemat serta defisit fiskal yg berterusan. Oleh itu, Malaysia mungkin sebagai pengimport tenaga menjelang tahun 2015.

Tambahan lagi, perubahan pada persekitaran luaran yang pesat telah menjadi lebih mencabar. Semenjak Mac 2010, risiko kejatuhan berganda (double-dip) pada pertumbuhan ekonomi di negara-negara perindustrian telah meningkat. Negara-negara pasaran muncul (emerging markets) akan bersaing dengan lebih hebat serta secara langsung menggunakan Malaysia pada perdagangan dan mendapatkan pelaburan masuk. Maka, kemajuan Malaysia ke arah taraf pendapatan maju akan berlaku pada persekitaran ekonomi global yg kurang menggalakkan daripada yg dijangka sebelum ini.

Secara domestik, MBE sudah berhadapan menggunakan tuntutan daripada mereka yg mencurigai perubahan supaya dasar perlindungan diteruskan. Tetapi demikian, masalah yang dihadapi Malaysia bukanlah sekadar sektoral atau berpuak namun sebenarnya lebih bersifat nasional serta global. Tanpa merogoh kira gosip- informasi etnik modal pelaburan dan bakat kapital insan sedang mengalir keluar, defisit fiskal sedang semakin tinggi, kadar upah yg nir berkembang, kadar pengangguran di kalangan siswazah yang bertambah serta prospek pertumbuhan merupakan lemah melainkan info-isu asas yang menghalang kemajuan bisa ditangani.

Malaysia perlu mendepani dua informasi asas yang berhubung kait buat maju ke arah ekonomi yang berpendapatan tinggi, keterangkuman dan mampan menjelang tahun 2020.
  • Malaysia nir boleh sebagai negara maju tanpa gugusan dan kestabilan sosial.
  • Kita nir boleh bersaing di peringkat dunia apabila sistem pendidikan mengeluarkan siswazah dan pekerja yang tidak diperlengkapkan secara teknikal bagi pasaran dunia yang berdaya saing.
Perpaduan dan stabiliti sosial bermakna manfaat daripada pertumbuhan serta kekayaan mestilah dinikmati beserta. Pada masa yg sama, sistem pendidikan wajib mengeluarkan siswazah yang dilengkapi kemahiran bagi menghadapi cabaran perubahan dinamik era moden ini dan permintaan pada kerjaya.

Jika “keadaan baru” (New Normal) adalah ekonomi yang fleksibel, berinovasi serta kreatif dan berdaya saing yang hebat, maka buat Malaysia mencapai tadi, negara kita perlu mengeluarkan energi kerja dan perusahaan yg gampang berubah, berinovasi dan sentiasa beradaptasi kepada persekitaran yang pesat berubah. Keadaan ini wajib diiringi dengan birokrasi kerajaan yang cekap, fleksibel, memudahcara serta membolehkan transformasi ekonomi yg didokong sang MBE. Struktur, proses, peraturan dan aktivitas kerajaan tadi harus menjana pembelajaran berterusan serta pemikiran baru buat menghadapi cabaran mengurus keadaan ketidaktentuan.

Penyelesaian secara inkrimental bagi menangani perkara yang diwarisi serta menghadapi persaingan hebat antarabangsa nir akan berjaya. Malaysia harus mensasarkan pakej perubahan yg berskala besar (Game Change) yg akan merangsangkan pertumbuhan dan pada masa yg sama menangani gosip-isu struktur jangka panjang yg akan mengambil masa buat diselesaikan.

Pelaburan asing dan keyakinan pelabur domestik bergantung kepada peningkatan daya saing pada negara. Hala tuju kedepan, walaupun tidak menyenangkan kepada 1/2 pihak, wajib bebas daripada aktivitas merentir yang boleh mengikis ekonomi Malaysia serta menghalang tujuan ke arah rakyat yang terangkum,berpendapatan tinggi dan mampan.

TRANSFORMASI NASIONAL DAN PTE 
Memandangkan Malaysia mengalami masalah yang bersifat berbilang dimensi, pendekatan yang dipilih oleh YAB Perdana Menteri melibatkan ke 2-2 acara transformasi kerajaan dan ekonomi sepanjang tempoh 2 rangka kerja pembangunan 5 tahun Malaysia (Rajah 1.1)
Rajah 1.1- Transformasi Nasional
  • Pencapaian Visi 2020 hendaklah merangkumi prinsip-prinsip Malaysia–Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan bagi menyatu padukan semua warga Malaysia.
  • Program Transformasi Kerajaan (PTK) akan mengungkapkan output yang telah ditakrifkan pada bawah Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA). Unit Pengurusan Prestasi serta Pelaksanaan (PEMANDU) sedang memantau aplikasi acara transformasi ini.
  • Program Transformasi Ekonomi (PTE) akan membarui Malaysia buat sebagai sebuah ekonomi yg berpendapatan tinggi, keterangkuman dan mampan. PTE mengandungi 2 bahagian: Inisiatif Pembaharuan Strategik (IPS) pada bawah MBE dan Aktiviti Ekonomi Utama Nasional (NKEA) (Rajah 1.2). Langkah-langkah krusial yg mendasari IPS sebagaimana didapati pada laporan ini, merupakan langkah langkah asas yg kritikal bagi kejayaan NKEA. PEMANDU pula bertanggungjawab menguruskan PTE dan sedang giat berusaha dalam aspek pelaksanaan melalui sesi-sesi makmal yg meluas meliputi semua NKEA, Projek Permulaan (EPP) yang dikenalpasti sudah dilancarkan pada hujung Oktober 2010.
  • Landasan buat membicarakan tindakan dasar yang terkandung pada Sepuluh Idea Besar dalam RMK-10 akan disokong sang tindakan lanjutan pada RMK-11 menjelang tahun 2020.
Rajah 1.2 - IPS & NKEA

Pada bulan Mac 2010, MPEN telah membentangkan satu perspektif yg terbuka dan realistik tentang evaluasi kedudukan semasa ekonomi Malaysia serta prospek masa depannya. Lapan IPS buat menggerak transformasi dan pertumbuhan ekonomi sudah dikenalpasti serta kejayaan pelaksanaannya merupakan bergantung kepada keazaman politik dan sokongan jitu warga Malaysia buat berusaha dan maju bersama ke arah status negara maju.

IPS berkenaan artinya:
1. Menyuburkan pulang sektor swasta
2. Membangunkan tenaga kerja berkualiti serta mengurangkan kebergantungan pada pekerja asing.
3. Mewujudkan ekonomi domestik yg berdaya saing.
4. Mengukuhkan sektor umum .
5. Tindakan afirmatif yg telus dan mesra pasaran
6. Membina infrastruktur berasaskan pengetahuan
7. Meningkatkan sumber pertumbuhan
8. Memastikan kebolehmampanan pertumbuhan 

MPEN merogoh kira usaha dan kajian yang sudah dijalankan dalam membangunkan RMK-10 dan Projek Permulaan (EPP) secara implisitnya telah diandaikan bahawa kebanyakan langkah dasar asas dibawah IPS akan diambil pakai dalam dalam waktunya. MPEN berhasrat untuk menekankan langkah dasar yang berjalin ini dilaksanakan secara konsisten serta holistik buat memastikan output yg diimpikan pada RMK-10 serta EPP serta tujuan primer MBE direalisasikan.

Menentukan komposisi dan urutan yang betul bagi langkah-langkah dasar ini merupakan kritikal untuk Malaysia melonjak keluar dari perangkap pendapatan sederhana. Laporan MBE ini membahaskan beberapa dasar berkeutamaan tinggi serta berita berjalin utama buat ditangani secara berdepan serta segera. Keutamaan ini dinyatakan pada semua laporan MBE, yang jua menekankan kepada halangan-halangan primer terhadapa pertumbuhan ekonomi dan transformasi. Laporan ini menyediakan cadangan-cadangan tentang tindakan dasar yg lebih penekanan dan bersepadu.

Comments